چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

گروه ورزشی: مهدی مهدوی‌کیا، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان و بازیکن باشگاه‌های بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت در شرایطی دیروز قراردادش را با تیم استیل آذین ثبت کرد که قبل از این مذاکراتی را با پرسپولیس داشت اما نتوانست به این تیم بپیوندد.

مهدی مهدوی‌کیا که حالا باید او را بازیکن استیل آذین دانست در حالی به این تیم پیوست که باشگاه پرسپولیس نیز در دو مقطع برای استخدام وی وارد عمل شده بود.

اما این بازیکن برای حضور در پرسپولیس یک مشکل ویژه داشت و آن فهرست پرسپولیس بود که هیچ جای خالی‌ای نداشت. مهدوی‌کیا در این‌باره گفته بود: «لیست پرسپولیس پر بود و با وجود علاقه قلبی نتوانستم به تیم خودم برگردم.» این بازیکن خوش‌ اخلاق البته راضی نیست در این‌باره بیشتر حرف بزند چه همان طور که علاقه او به پرسپولیس قابل کتمان نیست به طور حتم حالا تعهد وی به باشگاه جدیدش وی را از اظهار نظر پیرامون پرسپولیس باز خواهد داشت.

مدیربرنامه‌های مهدوی‌کیا: جدایی برای او آسان نبود

مدیربرنامه‌های مهدوی‌کیا گفت: «قرارداد مالی مهدوی‌کیا با باشگاه اینتراخت فرانکفورت شرایطی را فراهم کرده بود که این باشگاه به خاطر کاهش هزینه‌ها سعی در اتخاذ تصمیم جدیدی داشت و شاید به همین دلیل بود که مهدی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. در مجموع ما از چند روز پیش برای فسخ قرارداد با باشگاه اینتراخت وارد مذاکره شدیم و مهدی قبول کرد در ازای گذشت از بخشی از مبلغ قراردادش این تیم را ترک کند و مسئولان این باشگاه آلمانی نیز پس از مذاکرات نهایی برای لغو قرارداد به توافقات نهایی رسیدند و در نهایت عصر دوشنبه برگه فسخ قرارداد امضا شد و مهدوی‌کیا برای پیوستن به تیم استیل آذین، آلمان را ترک کرد.»

فاضلی درباره توافق با باشگاه استیل‌آذین گفت: «مهدوی‌‌کیا با 11سال حضور در بوندس‌لیگا از این حیث رکورد ویژه‌ای دارد و برای او جدایی از فوتبال اروپا چندان آسان نبود اما مهدی بعد از 11 سال زندگی کردن در اروپا دوست داشت در کنار پدر و مادرش باشد و این موضوع یکی از دلایل اصلی چنین تصمیمی بود وگرنه او می‌توانست به یک تیم دیگر آلمانی یا سایر باشگاه‌های اروپایی برود. ما نیز چون امکان حضور مهدوی‌کیا در پرسپولیس به واسطه پر بودن لیست این باشگاه وجود نداشت پیشنهاد باشگاه استیل‌آذین را بررسی کردیم و با آقای هدایتی و آجورلو به توافقات لازم دست یافتیم.»

واکنش‌ها درباره جدایی مهدوی‌کیا از فوتبال آلمان

مهدی مهدوی‌کیا پس از فسخ قرارداد با باشگاه اینتراخت فرانکفورت و ترک آلمان در دیدار با بروخ هاگن با رئیس این باشگاه آلمانی خداحافظی کرد. مدیر باشگاه اینتراخت فرانکفورت درباره جدایی مهدوی‌کیا و حضورش در ایران گفت: ‌«کیا بازیکنی است که هرگز در فوتبال تسلیم نمی‌شود.» خبر بازگشت مهدی مهدوی‌کیا بعد از 11 سال بازی در بوندس‌لیگا به خبر اول رسانه‌های ایران تبدیل شده است. بازیکن سال 2003 آسیا در 2 سال اخیر هرگز نتوانست در فرانکفورت جای ثابتی در تیم پیدا کند اما به گفته هریبرت بروچاگن، مدیر باشگاه اینتراخت، مهدوی‌کیا رفتاری حرفه‌ای از خود نشان داد و روحیه‌اش را از دست نداد.

وب‌سایت اشپیگل به نقل از مدیر این باشگاه نوشت: «مهدی بازیکنی فوق‌العاده حرفه‌ای است که هرگز تسلیم نمی‌شود حتی اگر خواسته‌های ورزشی‌اش را نتواند برآورده کند.» همچنین روزنامه پرتیراژ آلمان خداحافظی ستاره فوتبال ایران را با بوندس‌لیگا غیرمنتظره و ناگهانی توصیف کرد. گزارش منتشرشده در روزنامه بیلد آلمان حاکی از آن است که انتقال قریب الوقوع مهدی به فوتبال ایران بسیار ناگهانی و بدون دخالت واسطه‌ها صورت گرفته و هیچ خبرنگاری در آلمان از این انتقال مطلع نبوده است.

نویسنده بیلد در گزارش خود آورده است: «این انتقال بسیار ناگهانی بود و هواداران هامبورگ را شوکه خواهد کرد چراکه آنها برای خداحافظی با فوتبالیست محبوب سال‌های نه چندان دور تیم خود قطعا برنامه خاصی را در نظر می‌گیرند.» اما بازگشت ناگهانی مهدوی‌کیا از دید سایت خبری یورونیوز، دومین خبر مهم بوده است. یورونیوز نوشت: «مهدی مهدوی‌کیا با انتقال شبانه خود به فوتبال ایران اکثر سایت‌های خبری آلمان را شوکه کرد.»

در گزارش یورونیوز آلمان به عنوان دومین خبر برتر فوتبال باشگاهی این کشور آمده است: «مهدوی‌کیا از محبوبیت بالایی نزد هواداران تیم هامبورگ برخوردار است و این مردم هرگز با گذر زمان بازیکنان متعصب و تاثیرگذار باشگاه‌شان را فراموش نخواهند کرد.» در ادامه این گزارش آمده است: «مهدوی‌کیا در فرانکفورت کم‌فروغ بود و شاید تاکتیک‌های خاص مربیان این تیم باعث شد توانایی‌های خاص مهدی به خصوص در استارت‌های ناگهانی چندان به چشم نیاید. نیمکت‌نشینی‌های پیاپی و طولانی مدت برای مهدوی‌کیا غیرقابل تحمل بود و در نهایت باعث شد تا به کشورش بازگردد.»

 عملکرد 11ساله ‌کیا درآلمان

مهدی مهدوی‌کیا دوشنبه‌شب به حضور 11 ساله خود در رقابت‌های بوندس لیگا پایان داد و به ایران بازگشت تا در ادامه رقابت‌های فصل با استیل‌آذین به میدان برود. مهدوی‌کیا فوتبال حرفه‌ای خود را در سال 1995 با تیم فوتبال پرسپولیس آغاز کرد و سپس در سال 1998 به بوخوم پیوست. کیا طی 12 بازی برای بوخوم، سه گل برای این تیم به ثمر رساند.

کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران سال بعد به عضویت تیم هامبورگ درآمد و تا 2007 در این تیم ماند. این بازیکن طی 211 بازی طی 9 فصل 26 بار برای هامبورگ گلزنی کرد. دوره پرفروغ مهدوی‌کیا در هامبورگ در اینتراخت تکرار نشد تا آنجا که این پیستون راست مجبور به ترک آلمان شود. مهدوی‌کیا که پس از راه نیافتن تیم ملی ایران به رقابت‌های جام جهانی به حضور 13 ساله خود در این تیم پایان داد، در 111 بازی که با پیراهن این تیم به میدان رفت 13 بار گلزنی کرد.

دو گل خاطره انگیز او در ورزشگاه دالیان چین در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 1998 که در نهایت به پیروزی 4 بر 2 ایران انجامید، هرگز فراموش نمی‌شود. او از سال 1998 برای باشگاه‌های بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت بازی کرد و در 225 بازی 29 گل زد. کیا در سال 2003 بهترین پاسور بوندس‌لیگا هم شد و در هامبورگ محبوبیتی غیرقابل پیش‌بینی به دست آورد.

مهدوی‌کیا 32 ساله حالا نه‌تنها در کنار علی کریمی دوران جدید باشگاهی را تجربه خواهد کرد بلکه می‌تواند خاطرات بوندس‌لیگا را با فریدون زندی و امیر شاپورزاده زنده کند. در استیل‌آذین بازیکنان نامدار دیگری مانند حسین کعبی، نیکبخت واحدی و حامد کاویانپور هم حضور دارند. مهدوی‌کیا هفتمین ستاره استیل‌آذین خواهد بود.

هدایتی: برای ستاره‌ها فرش قرمز پهن کردیم

مالک باشگاه استیل‌آذین روز گذشته در خصوص حضور مهدی مهدوی‌کیا در این تیم گفت: «ما همواره به آمدن ستاره‌هایی نظیر کریمی، مهدوی‌کیا و سایر ستاره‌ها توجه خاصی داشته‌ایم و در جذب مهدوی‌کیا نیز به خاطر پرسپولیسی‌بودنش و علاقه من نسبت به جذب این بازیکن اقدام کردیم. از سوی دیگر فکر می‌کنم که ما نباید اعتماد جوان‌هایمان را از دست بدهیم و در کنار توجه ویژه به جوان‌ها از حضور ستاره‌ها نیز در تیم‌هایمان غافل نشویم.

ما برای حضور مهدی مهدوی‌کیا و دیگر ستارهای فوتبال در تیم‌مان فرش قرمز پهن کردیم.»هدایتی همچنین در مورد این موضوع که چرا از ابتدا فشار زیادی بر روی حمید استیلی وجود داشته، گفت: «این سئوال را من باید از دوستان خبرنگارم بپرسم که چرا چنین اخباری درج می‌شود و اذهان را مخدوش می‌کند؟ پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که اهداف ما بالاتر از هر کسی در مجموعه استیل‌آذین است.

ما می‌خواهیم با حمید استیلی سهمیه آسیا را بگیریم و فکر می‌کنم در سال اول باید این جاه‌طلبی در بین ما، کادر فنی و بازیکنان‌مان وجود داشته باشد. به هرحال آرزو می‌کنیم که تیم ما با حمید استیلی به این عنوان دست یابد ولی اگر با این مربی به هدفمان نرسیم به طور حتم از او عبور خواهیم کرد.»

کد خبر 100369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز