همشهری آنلاین: دادستان تهران از احضار مدیر کل امور مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد به دادسرا خبر داد.

عباس جعفری دولت آبادی در مصاحبه با ایسنا، گفت: شیوه دادستانی در برخورد با مطبوعات مبتنی بر اقدامات پیشگیرانه است و دادسرا مایل نیست در بدو امر به توقیف مطبوعات روی آورد مگر این‌که رسانه‌ها و مطبوعات از قانون تخطی کنند که مستلزم این امر باشد.

وی درباره علت صدور دستور توقیف نشریه "همت"، گفت: این نشریه اکاذیبی را علیه مسوولان و برخی نهادهای کشور منتشر کرده بود و علی رغم دستور دادستانی مبنی بر توقیف، چاپ دوم را درحالی که فاقد مدیرمسوول بود منتشر کرد که این امر نقض دستور قضایی و جرم مستقلی است. در این رابطه یک نفر بازداشت شده و کسانی که در این نشریه مسوولیت داشته‌اند نیز تحت تعقیب قرار گرفتند.

دادستان تهران افزود: بعد از توقیف نشریه همت، بلافاصله نشریه "موج اندیشه" با علامت (لگو) و شکل مشابه با نشریه همت منتشر شد که در آن به دو نفر از روسای قوا توهین و اکاذیبی منتشر شد. این دو نشریه با یکدیگر همکاری تنگاتنگی داشتند و در همین رابطه چاپخانه‌هایی که نشریات مذکور را چاپ کرده‌اند پلمپ شد و مدیران چاپخانه‌ها نیز که بدون مجوز اقدام به چاپ نشریه کرده بودند تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی با تاکید بر این‌که رسانه‌ها و سایت‌های خبری ملزم به رعایت اصول اخلاقی و قانون مطبوعات هستند، اظهارکرد: اهانت به سران سه قوه و مسوولان ارشد نظام جرم است و جنبه عمومی دارد و مستلزم شکایت خصوصی نیست.

جعفری دولت‌آبادی همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد در رابطه با عدم اجرای دستور دادستانی برای توقیف نشریه، گفت: در این راستا مدیر کل امور مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد به دادسرا احضار شده و تحقیقاتی صورت گرفته است.

وی در مورد صدور سه فقره کیفرخواست علیه مدیرعامل سابق ایرنا نیز گفت: در یکی از پرونده‌ها به موجب حکم صادره توسط دادگاه، نامبرده به حبس محکوم شده است که درصورت قطعیت جداگانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دادستان تهران همچنین درباره علت برگزاری غیرعلنی جلسه دوم رسیدگی به اتهام 5 نفر از بازداشت شدگان روز عاشورا دائر به محاربه، افزود: به تشخیص قاضی جلسه دوم رسیدگی به صورت غیرعلنی برگزار شد اما گزارش دادگاه به رسانه‌ها اعلام شد. در این جلسه آخرین دفاع این 5 متهم اخذ شد و به زودی احکام آنها توسط دادگاه صادر خواهد شد.»

وی درباره آخرین وضعیت پرونده ترور استاد فیزیک دانشگاه تهران نیز گفت: تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

دادستان تهران درباره برخی ادعاهای منتشره مبنی بر مناسب نبودن وضعیت جسمی علیرضا بهشتی در زندان، این موضوع را تکذیب و اظهار کرد: پزشک زندان وضعیت جسمی آقای بهشتی را مطلوب ارزیابی کرده است و اینجانب در روز یک‌شنبه 4 بهمن‌ماه با نامبرده در زندان ملاقات حضوری داشتم و وضعیت وی مناسب است.

جعفری دولت آبادی همچنین در ادامه از رسانه‌ها خواست تا در انتشار این‌گونه اخبار منبع خبری خود را مشخص کنند و از درج عبارات کلی نظیر منابع آگاه یا امثال آن خودداری کنند والا اثبات آن برعهده رسانه‌ ذیربط است.

دادستان تهران همچنین ضمن تکذیب خبر محکومیت یک قاری قرآن به 7 سال حبس گفت: اتهام متهم یاد شده اهانت به مسوولان و اقدام علیه امنیت کشور است اما تاکنون برای وی دادگاهی تشکیل نشده و جلسه محاکمه به علت درخواست متهم از قاضی رسیدگی‌کننده برای تعیین وکیل به تعویق افتاده است.

جعفری دولت آبادی درباره خسارت به اموال دولتی و خصوصی در روز عاشورا نیز اظهار کرد: خسارت‌دیدگان می‌توانند از متهمان این‌گونه جرایم مطالبه خسارت کنند.

دادستان تهران درپاسخ به این سوال که چرا اداره بیمه از پرداخت خسارت به افرادی که اموال آن‌ها در این روز تخریب شد امتناع می‌کند؟ گفت: عدم پرداخت خسارت توسط بیمه به منزله عدم امکان طرح شکایت در دادسرا نیست.

دادستان تهران همچنین درباره خبری مبنی بر دستگیری یکی از بستگان یکی از مسوولان قضایی نیز گفت: این مقام قضایی نسبت نامبرده با خود را تکذیب کرده است.

جعفری دولت آبادی همچنین درباره انتشار اخباری مبنی بر دستگیری توزیع کنندگان سی دی‌هایی با محتوای مبتذل گفت: نیروی انتظامی با توجه به مشهود بودن جرم توزیع چنین سی‌دی‌هایی، موظف به جمع‌آوری آن‌ها است.

وی تاکید کرد: در جرایم مشهود، پلیس نباید منتظر دستور قضایی باشد و مهمتر از دستگیری توزیع کنندگان این سی دی‌ها، رسیدن به سرشاخه‌های اصلی است که همیشه در لایه‌های پنهانی حضور دارند و در صحنه دیده نمی‌شوند.

کد خبر 100235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز