گروه اقتصادی: هنوز وعده‌های مسئولان برای بررسی و برخورد با عوامل شکل‌گیری برخی سوانح هوایی و ریلی اجرایی نشده که باز هم خروج قطار مسافری از ریل و سانحه هوایی در فرودگاه مشهد حادثه آفرید و حتی جان چند مسافر را گرفت.

روز شنبه هفته جاری سانحه خروج قطار توربو ترن مشهد – تهران از ریل، جان 7 نفر از مسافران را گرفت و منجر به زخمی شدن برخی دیگر از مسافران این قطار شد اما هنوز یک روز از وقوع این سانحه نگذشته بود که دیروز(4بهمن) آتش‌گرفتن یک‌فروند هواپیمای توپولف 154 روسی پرواز آبادان- مشهد در فرودگاه هاشمی‌نژاد این شهر، مصدوم‌شدن برخی مسافران را به همراه داشت.

سوانح هوایی و ریلی اخیر در حالی اتفاق می‌افتد که شیوه برخورد مسئولان بخش راه و ترابری با سوانحی مانند خروج قطار باری در حوالی نیشابور و کشته شدن برخی هموطنان یا سقوط هواپیمای توپولف روسی در حوالی قزوین افکار عمومی را مجاب نکرده است.

این بار نیز وزیر راه و ترابری  سیاست سکوت اتخاذ کرد و همانند گذشته دست‌اندرکاران حمل‌ونقل ریلی و هوایی، خطای انسانی را عامل شکل‌گیری این سوانح قلمداد کرده‌اند. این در حالی است که پیش از این بسیاری از کارشناسان، سوء‌مدیریت، فرسودگی ناوگان ریلی و هوایی و استفاده از هواپیماهای توپولف را که حتی در کشورهای سازنده نیز از رده خارج شده‌اند،  عامل اصلی این سوانح اعلام کردند اما مسئولان صنعت هوایی به دفاع از کیفیت این هواپیماها پرداختند.

باز هم خطای انسانی

تجربه نشان داده است که اعلام علت وقوع سوانح ریلی و هوایی اخیر هیچگاه قادر به اقناع افکار عمومی یا جلوگیری از تکرار چنین سوانحی نبوده اما باز هم طبق روال معمول، خطای انسانی عامل اصلی سوانح ریلی و هوایی اخیر اعلام شده است.

روابط عمومی راه آهن، خطای انسانی لکوموتیوران قطار مسافری بخش خصوصی مشهد- تهران، بالا بودن سرعت قطار و عدم‌رعایت سرعت مجاز برای ورود به ایستگاه راه‌آهن را دلایل مهم حادثه اعلام کرده است.

از سوی دیگر محسن اسماعیلی، مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، کم‌توجهی خلبان به دید را عامل سانحه هوایی روز گذشته در پرواز شماره 6437 مشهد - آبادان اعلام کرد و به مهر، گفت: با دید کم، بی‌توجهی خلبان به این شرایط و تذکرات برج مراقبت، هواپیما در حال فرود دچار آتش سوزی  شده است.

برج مراقبت به خلبان تذکر داده اما خلبان با مسئولیت  خود فرود آمده و این مسئله باعث آتش‌سوزی شده‌است.

فراخوانده‌شدن وزیر راه و رؤسای هواپیمایی و راه‌آهن به مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و ترابری، رؤسای سازمان هواپیمایی کشوری، ایران ایر تور و راه آهن به جلسه روز گذشته کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی فراخوانده شدند.

علی اکبر آقایی، با اعلام این مطلب به مهر افزود: در پی سانحه هوایی مشهد و سانحه قطارهای تهران - کرمان و مشهد- تهران، کمیسیون عمران مجلس از مسئولان مربوط به این حوزه برای ارائه توضیحات به نمایندگان مجلس خواست تا در جلسه روز گذشته (4بهمن )کمیسیون حضور داشته باشند.

گرچه پیش‌بینی‌ای  از علت این سوانح وجود ندارد و تا زمان ارائه گزارش‌ها از سوی مسئولان منتظر می‌مانیم اما درصورتی که خطای مدیریتی رخ داده باشد، برخورد نظارتی با مسئولان انجام می‌شود. وی افزود: با وقوع سوانح اخیر، بررسی عوامل و علل وقوع این اتفاقات، ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 100195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز