سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: وقوع پی در پی سوانح اخیر در ناوگان حمل‌ونقل ریلی و هوایی و دیدگاه‌های متناقض مطرح شده در زمینه علت واقعی شکل‌گیری این سوانح، اعتماد مردم به ناوگان حمل‌ونقل را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار ما، تا پیش از سانحه اخیر خروج قطار توربوترن مشهد- تهران از ریل، مردم امنیت و راحتی را به‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت سفرهای ریلی قلمداد می‌کردند اما سانحه اخیر که باعث از دست رفتن جان برخی مسافران و مجروح شدن برخی دیگر شد به همراه ابهام‌های موجود در زمینه علت واقعی وقوع این سانحه، موجب خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به ناوگان حمل‌ونقل ریلی شده است.

در اظهار نظرهای اولیه، مسئولان حمل‌ونقل ریلی در حالی سرعت بالای قطار را به‌عنوان عامل اصلی این سانحه اعلام کرده‌اند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این موضوع نمی‌تواند عاملی برای سانحه اخیر قطار سریع‌السیر مشهد-تهران باشد.

این ابهامات موجب شده تا برپایی نشست روز یکشنبه وزیر راه و برخی مسئولان حمل‌ونقل ریلی و هوایی، قادر به تبیین افکار عمومی در زمینه علل شکل‌گیری سوانح اخیر نباشد و با این روند برخی نمایندگان از تعیین مهلت یک‌هفته‌ای مجلس به وزیر راه برای ارائه توضیح درباره سوانح اخیر خبر داده‌اند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سوانح  هوایی و ریلی در هفته گذشته دلیل حضور وزیر راه  در  مجلس بود، به فارس گفت: بهبهانی برای روشن شدن موضوع،  یک هفته از نمایندگان مهلت گرفته است.

محمد‌رضا حسین‌نژاد، با بیان اینکه در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران، بهبهانی وزیر راه حضور یافت تا به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد، افزود: نمایندگان گلایه‌هایی را در رابطه با مشخص نشدن دلیل سقوط هواپیمای ایروان (توپولف قزوین) داشتند که بهبهانی آن را مربوط به عدم‌ارائه گزارش از روسیه دانست و گفت که با وجود ارسال قطعات هواپیما به روسیه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون عمران با بیان اینکه علل سقوط هواپیما در مشهد و سانحه قطار توربوترن مشهد – تهران از دیگر سؤالات پرسیده شده از وزیر بود، تصریح کرد: بهبهانی از نمایندگان یک هفته فرصت خواست تا ظرف این مدت به موضوع رسیدگی کند و ابهامات برطرف شود.

این دیدگاه‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته(6بهمن) اخبار تایید نشده‌ای از سانحه ترکیدن چرخ هواپیمای بوئینگ 747 هما در فرودگاه بمبئی به گوش رسید و گرچه هنوز مسئولان اظهار نظر رسمی در این مورد نداشته‌اند اما برخی خبرها از بازگشت 117 سرنشین این پرواز به تهران حکایت دارد.

امکانات جاده‌ای، ریلی و هوایی متناسب نیست

همچنین نماینده‌ مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، درخصوص سوانح هوایی و ریلی اخیر در مسیر مشهد، به ایسنا، گفت: متأسفانه ظرفیت و امکانات ریلی، جاده‌ای و هوایی برای یک حمل‌ونقل مناسب مهیا نیست و زیر ساخت‌های توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری، جاده‌ها، فرودگاه‌ها و امکانات ریلی هرگز تناسبی با حجم زائران مشهد ندارد.

کد خبر 100359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز