یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه حوادث: هواپیمای توپولف هنگام فرود در باند فرودگاه، آتش گرفت اما تمامی 169 سرنشین آن به طرز معجزه‌آسایی از مرگ نجات یافتند

ساعت 6:30 صبح 4 بهمن وقتی خلبان هواپیمای توپولف متعلق به شرکت هواپیمایی تابان از برج مراقبت فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد اجازه فرود خواست، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که قرار است تا لحظاتی دیگر حادثه‌ای که چند ماه پیش در همین فرودگاه اتفاق افتاد، تکرار شود.
بعد از صدور اجازه فرود از سوی برج مراقبت، هواپیما با کم کردن ارتفاع به باند فرودگاه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد اما به محض نشستن روی باند، حادثه عجیبی رقم خورد.

دم هواپیما به‌صورت کامل جدا شد و آتش قسمت انتهایی آن را در برگرفت. به‌دنبال این حادثه، تیم‌های امدادی به سرعت عملیات نجات مسافران را شروع کردند. صدای فریاد مسافران در میان آژیر خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌های اورژانس گم شد و در حالی که می‌رفت حادثه مرگبار دیگری در این فرودگاه رخ دهد، خوشبختانه با حضور بموقع امدادگران، این حادثه هیچ تلفات جانی به‌دنبال نداشت و فقط 46 نفر از مسافران در جریان آن مجروح شدند.

فرود اضطراری

به‌دنبال این حادثه، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نخستین کسی بود که در گفت‌وگو با رسانه‌ها به بیان جزئیات حادثه پرداخت. رضا جعفرزاده گفت: این هواپیما از اصفهان عازم مشهد بود اما با وجود بدی هوای فرودگاه مشهد، خلبان هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی تابان به‌دلیل بیماری یکی از مسافران اعلام فرود اضطراری کرد که در نهایت با درخواست او موافقت شد و هنگام فرود هواپیما این سانحه رخ داد.

در همین حال اورژانس کشور اعلام کرد: به‌دنبال وقوع سانحه هواپیمایی در فرودگاه مشهد، امدادگران در کمترین زمان ممکن راهی محل حادثه شدند و عملیات انتقال مجروحان به بیمارستان را شروع کردند.

مجروحان این حادثه 46 نفر بودند که تعدادی از آنها دچار سوختگی شده بودند اما خوشبختانه حال هیچ کدام از مجروحان وخیم نبود و امدادگران آنها را به بیمارستان‌های هاشمی نژاد، ‌امام رضا(ع) و امدادی مشهد منتقل کردند.

طبق اعلام مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این حادثه فقط تعدادی از مسافران دچار شکستگی اندام شده‌اند که حداکثر ظرف چند ساعت از بیمارستان مرخص خواهند شد. 

لحظات دلهره

یکی از مسافران هواپیما درخصوص حادثه‌ای که در فرودگاه مشهد اتفاق افتاد، گفت: شب قبل از آبادان به قصد زیارت عازم مشهد شدیم اما به‌خاطر بدی هوا، پروازمان در مشهد به زمین ننشست و هواپیما به‌ناچار به‌سمت اصفهان تغییر مسیر داد.

آن شب وقتی در فرودگاه اصفهان آمدیم فکر می‌کردم اتفاق خیلی بدی افتاده است. صبح امروز «یکشنبه» دوباره هواپیما به سمت مشهد پرواز کرد اما این بار هنگام فرود دچار حادثه شد و من فهمیدم که همیشه می‌تواند وضع بدتر از آنچه اتفاق افتاده، باشد، اما با این حال از اینکه در این حادثه همه مسافران زنده ماندند خدا را شکر می‌کنم.

یکی دیگر از مسافران نیز گفت: هواپیما شنبه شب از آبادان به سمت مشهد در حال پرواز بود که به‌علت مه غلیظ در اصفهان فرود آمد. آن شب تمامی مسافران درخواست کردند که هواپیما به تهران برود اما با وجود اصرارها، صبح یکشنبه تصمیم گرفته شد که هواپیما در مشهد فرود بیاید.

وی ادامه داد: هواپیما هنگام فرود در فرودگاه مشهد ناگهان تکان شدیدی خورد و قسمت عقب آن کاملا جدا شد. آتش از قسمت انتهایی هواپیما زبانه می‌کشید و داخل هواپیما پر بود از فریاد ترس و وحشت مسافران  اما خوشبختانه با حضور بموقع نیروهای امدادی همه ما از مرگ حتمی نجات یافتیم.

وی افزود: هر‌چند همه ما از این حادثه جان سالم به در بردیم ولی چه کسی پاسخگوی روان‌ آزرده مسافران و کابوس دائمی آنهاست.

هواپیمای توپولف 154 در حالی دچار سانحه شد که 156 مسافر و 13 خدمه را به همراه داشت. 30 نفر از مجروحان این حادثه شامل 4 کاروان از شهرهای مشهد، سبزوار و تربت‌حیدریه بودند که از زائران عتبات عالیات بودند.

تکرار یک  تراژدی

عصر دومین روز مرداد امسال نیز یک هواپیمای ایلوشن هنگام فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار حادثه شد و در جریان آن 17 نفر از مسافران جان باختند و 19 نفر مجروح شدند.

کد خبر 100182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز