همشهری آنلاین: «حمام مهدی قلی بیک» در جوار حرم امام رضا نوعی گالری نقاشی است که در زمان‌های مختلف و به‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگار؛ نقاشی‌هایی به‌روی سقف این حمام کشیده شده است، به‌صورتی که ۱۳ لایه نقاشی به‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است.

به گزارش تسنیم، در جوار حرم امام رضا(ع)؛ حمامی با قدمت 412 سال قرار دارد که امروزه تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است که به آن "حمام مهدی‌قلی‌بیک" می‌گویند که مربوط به دوره صفویه است و کسانی که می‌خواهند از این حمام زیبا و دیدنی دیدن کنند باید در مشهد به ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه رفته تا این اثر تاریخی را که 40 سال است به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است بازدید کنند.

در شهر مشهد و در راسته بازار بزرگ و نزدیک به مسجد هفتاد و دو تن امروزی فضای حمام قدیمی مهدی‌قلی‌بیک بنای یکی از امرای تیموری معروف به مسجد قرار دارد که به سال 1027 قمری ساخته شده است. این حمام مجموعه‌ای از فضاهای متعدد بوده و بزرگترین و زیباترین بخش آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی است.

این بنا وقف آستان قدس رضوی شده است که پس از مرمت و بازسازی در سال 1385ش به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم‌شناسی به نمایش درآمده است.

 

 

 

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha