همشهری آنلاین: کاوشگر کاسینی اولین بخش از داده‌های گردآوری شده طی اولین شیرجه‌اش در میان اتمسفر سیاره زحل را به زمین ارسال کرد.

 

 

 

براساس گزارش BBC، كاسيني روز چهارشنبه 26 آوريل 2017 مانور پرمخاطره‌اي را به نمايش گذاشت و اولين شيرجه از 22 شيرجه برنامه‌ريزي شده براي نزديك‌تر شدن به سطح سياره زحل را اجرا كرد، درحالي كه تماس راديويي او با زمين قطع شده بود.

آنتن شبكه اعماق فضاي 70 متري ناسا واقع در گلدستون كاليفرنيا توانست يك روز پس از آغاز شيرجه تماس راديويي را با كاسيني برقرار سازد. 22 شيرجه برنامه‌ريزي شده كه قرار است طي 50 ماه آينده اجرا شوند،‌ با هدف گرد‌آوري اطلاعات با كيفيت بالا و همچنين نزديك‌تر شدن كاسيني به سطح زحل براي اجراي آخرين شيرجه است.

تصاويري كه در اين عمليات ثبت مي‌شوند در بهترين حالت بايد بتوانند جزئياتي به كوچكي 150 متر را نمايش دهند. تيم تصويربرداري كاسيني ارسال تصاوير ويرايش نشده اين كاوشگر را روي وب‌سايت كاسيني آغاز كرده‌اند.

شيرجه‌ها به دلايل مختلفي خطرناكند، اول به دليل سرعت بالايي كه كاسيني دارد،‌زيرا در اين سرعت،‌110 هزار كيلومتر بر ساعت،‌برخورد با ريزترين ذره مي‌تواند خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را وارد كند،‌ از اين رو كاوشگر بايد ديش راديويي‌اش را به عنوان سپر محافظ مورد استفاده قرار دهد و به همين دليل در حين شيرجه‌ها ارتباط كاسيني با زمين قطع مي‌شود.

کاسینی

به گفته مهندسان ناسا، تاكنون هيچ فضاپيمايي تا اين اندازه به زحل نزديك نشده‌است، و كاسيني تنها فضاپيمايي‌است كه توانسته درون حلقه‌هاي زحل را از نزديك تماشا كند. 21 شيرجه ديگر نيز تا پيش از آنكه كاسيني خود را براي پايان ماموريتش آماده كند، انجام خواهند‌گرفت.

ناسا اين شيرجه‌ها را پايان بزرگ نامگذاري كرده‌است،‌ عملياتي كه قرار است در آن تصاويري با وضوح بالا و داده‌هاي علمي دقيق درباره اسرار نهفته در ميان حلقه‌هاي زحل در اختيار همگان قرار گيرند. يكي از كليدي‌ترين موضوع‌ها، تعيين جرم و در نتيجه تعيين سن حلقه‌هاي سياره‌است. هرچه جرم حلقه‌ها بيشتر باشد،‌ سن آنها نيز بيشتر خواهد بود.

محققان با بررسي تغيير شتاب حركت كاوشگر در ميان حلقه‌ها تحت تاثير ميدان جذبه ايجاد شده توسط زحل مي‌توانند جرم حلقه‌ها را تعيين كنند. درحال حاضر فرض بر اين است كه حلقه‌هاي سياره بسيار جوانند، و احتمالا بازمانده دنباله‌دار غول‌پيكري هستند كه بيش‌از اندازه به زحل نزديك شده و در نهايت به ذراتي بيشمار تبديل شده‌است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۲