مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به کشف یکی از عجیب‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی در جهان شده‌اند، سیاره‌ای غول‌پیکر و گازی که با سرعتی بالا و در عرض ۱.۵ روز به دور خورشید خود می‌گردد و دمای سطحی آن داغتر از هر ستاره‌‌ای است.

ستاره

براساس گزارش نيچر،‌ اين سياره در مدار ستاره‌اي به نام  KELT-9 در فاصله 650 سال نوري از زمين در گردش است. اين اولين‌باري است كه اخترشناسان موفق به رديابي سياره‌اي در نزديكي ستاره‌اي اينچنين داغ شده‌اند.

دماي سطح سياره KELT-9b به شكلي جنون‌آميز داغ است و در طول روز به 4326 درجه سانتيگراد مي‌رسد. براي مقايسه بهتر است بدانيد كه دماي خورشيد 5526 درجه است و سياره عطارد كه نزديك‌ترين سياره به خورشيد است در طول روز دمايي برابر 426 درجه سانتيگراد دارد.

دليل اين حرارت شديد فاصله بسيار كم سياره تا ستاره ميزبانش است،‌ستاره‌اي كه خود در ميان داغ‌ترين ستاره‌هاي جهان هستي قرار دارد و دماي سطح آن مي‌تواند به بيش از 9800 درجه سانتيگراد برسد. به گفته محققان دانشگاه كوئينزلند، دماي اين ستاره از 80 درصد از تمامي ستاره‌هاي شناخته شده در جهان بيشتر است.

به عنوان يك سياره گازي، سياره KELT-9b دقيقا 2.8 برابر بزرگتر از سياره مشتري است، اما تنها نيمي از تراكم آن را دارد و اتمسفر آن نيز به صورت دائم توسط ستاره ميزبان به ميان فضا فوران مي‌كند. درواقع اين سياره به اندازه‌اي داغ است كه موجوديت آن موجب شگفتي دانشمندان شده‌است زيرا معمولا شدت تشعشعات و نيروي ستاره‌هايي اين چنين عظيم و داغ به اندازه‌اي بالاست كه تمامي مواد موجود در اطراف آنها نابود مي‌شوند.

دانشمندان تخمين مي‌زنند به دليل شرايط دشوار و غيرقابل تصوري كه سطح ستاره ميزبان دارد،‌اين سياره جديد زندگي دشوار و كوتاه و بي‌رحمانه‌اي دارد و در هر ثانيه 10 ميليون كيلوگرم از جرم خود را از دست مي‌دهد. در اين صورت تا زماني كه سياره به كلي نابود شود زمان زيادي باقي نمانده‌است.

کد خبر 372328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha