مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفانی بزرگتر از سیاره زمین چند قرن‌ است که سطح سیاره مشتری را درنوردیده‌، و اکنون فضاپیمای جونو قصد دارد نگاهی نزدیک‌تر به آن بیاندازد.

براساس گزارش نيوساينتيست، قرار است اين فضاپيما در فاصله چند هزار كيلومتري از لكه قرمز بزرگ قرار خواهد گرفت تا شايد بتواند از معماي اين توفان غول‌پيكر سردرآورد و در عين‌حال تصاويري با كيفيت بالا از آن به ثبت برساند.

چهارم جولاي اولين سالگرد رسيدن فضاپيماي جونو به مدار سياره مشتري است و رصد‌هاي اوليه اين سياره را مكاني خشمگين‌تر و آشفته‌تر از آني كه تصور مي‌شد نمايش داد و واضح‌ترين منطقه اين سياره نيز نقطه سرخ بزرگي است كه وسعتي برابر 16 هزار كيلومتر دارد و قدمت آن در حدود 350 سال تخمين زده شده‌است.

جونو در تاريخ 11 جولاي مستقيم به سوي اين نقطه سرخ پرواز خواهد كرد و در ارتفاع 9012 كيلومتري از آن قرار خواهد گرفت. هشت ابزار فضاپيما،‌از جمله ابزار عكسبرداري آن در اين زمان روشن شده و به مطالعه توفان خواهند پرداخت.

لكه سرخ بزرگ و مرموز سياره مشتري مشهورترين ويژگي اين سياره‌است كه براي سال‌ها سطح بزرگترين سياره سامانه خورشيدي را درنورديده است و اكنون جونو و تجهيزات قدرتمندش مي‌خواهند به درون لايه ابري اين توفان نفوذ كرده و عمق ريشه اين توفان را مشاهده كنند تا درك بهتري از عملكرد و ويژگي‌هاي آن در اختيار دانشمندان قرار دهند.

کد خبر 375103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha