همشهری آنلاین: علی سرهنگی، پیشکسوت عرصه روزنامه‌نگاری در هشتمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران از تجارب و فعالیت‌های مطبوعاتی خود گفت.

روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات در این نشست که در ساختمان نگارستان شهر واقع در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، سرهنگی از علاقه و عشق خود به روزنامه‌نگاری گفت و اشاره کرد دوره‌های ابتدایی روزنامه‌نگاری را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموخته است.

سرهنگی نخستین فعالیت مطبوعاتی خود را با نشریات «دختران و پسران» و «آیندگان» آغاز کرده است. شروع کار حرفه‌ای وی با حضور در فصلنامه «یاد» به دعوت پرویز خرسند بود. سرهنگی پس از مدتی در کنار نوشتن، گرافیک می‌آموزد و در زمینه گرافیک، از محضر اساتیدی چون مرتضی ممیز بهره می‌جوید.

در روزهای جنگ، علی سرهنگی را به عنوان مدیر فرهنگی، هنری و تبلیغات پادگان انتخاب می‌کنند که امور فرهنگی مربوط به اجرای برنامه صبحگاه و نیز همکاری با نشریه «اصحاب» و نشریه کردی زبان «سروه» را آغاز می‌کند.

او ادامه داد: در روزهای پس از جنگ، سال‌ها به عنوان عضوی از شورای سردبیری «سروش هفتگی»، فعالیت مطبوعاتی خود را ادامه دادم و برای اولین بار پاورقی‌هایی را تحت عنوان «آشنایی با آثار گرافیکی جهان» در نشریه سروش، به چاپ رساندم. همچنین اولين سمينار آسيب‌شناسي در تئاتر بعد از انقلاب را من برگزار كردم که با حضور پري صابري، رضا سيدحسيني، قطب الدين صادقي و... همراه بود. همچنین شعرها و عكس‌هاي منتشر نشده‌ای از شهريار را در سروش منتشر كردم که انتشار عكس بي حجاب همسر شهريار باعث شد وزارت ارشاد به سروش تذكر دهد.

علی سرهنگی در میانه‌ صحبت‌های خود، فضای امروز مطبوعات ایران را اینگونه توصیف کرد: «متاسفانه در سال‌های اول پس از انقلاب فضایی ایجاد شد که افرادی به خاطر سود اقتصادی، درآمد و موقعیت برتر، وارد عرصه مطبوعات شدند و این حوزه را آلوده کردند. متأسفانه باید اعتراف کنیم که مطبوعات امروز، نشان و یادگاری از دوره طلایی مطبوعات گذشته نیستند. فضای مطبوعات فعلی، آنگونه که باید شایسته فرهنگ و مردم ایران باشد، نیست و همچنان به سمت قهقرا می‌رود. یکی از دلایل اصلی آن را می‌توان عدم حضور مدیران فرهنگی لایق و ارزشمند بر سر کار دانست.»

وی در ادامه از چگونگی حضور در مجله «فرجاد» در زمان اقامت در شهر تبریز گفت که به دعوت «یوسف نراقی»، سردبیری این مجله ادبی-فرهنگی را بر عهده گرفت. پس از نشریه فرجاد، سرهنگی توسط آقای شهابی، همسر مهین شهابی، بازیگر سینما و تئاتر، با مسؤولان نشریات فیلم و سینما، آشنا و برای پذیرش سردبیری نشریه «فیلم و سینما» دعوت می‌شود. سرهنگی، یک سال در این نشریه به عنوان سردبیری فعالیت می‌کند. مدتی بعد، سردبیری مجله «سینما و تئاتر» توسط «حسین فرخی» به سرهنگی پیشنهاد می‌شود و او فعالیت‌ خود را در این نشریه آغاز می‌کند.

مدتی بعد، علی سرهنگی از طریق «غفور گرشاسبی» به روزنامه «ابرار» دعوت می‌شود. وی می‌گوید: «در طول 3 سال فعالیت خود در این نشریه، اولین روزنامه دارای صفحه ثابت سینمایی را در سوم اردیبهشت 1373 منتشر کردم که در ابتدا با انتقادات شدید نمایندگان مجلس مواجه شد که چرا عکس عکس هنرمندان را در کنار عکس سیاستمداران در صفحه یک کار می‌کردیم ولی شش ماه بعد کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای از روزنامه تقدیر کرد.»

او ادامه داد: من در ابرار با اردشیر لارودی، حسین قندی و ایرج جمشیدی همکار بودم و این دوره از بهترین دوران کاری من در مطبوعات بود.

سرهنگی فعالیت خود را در عرصه مطبوعات با روزنامه «آفرینش» ادامه می‌دهد و در تغییر و تحولات این نشریه در سمت مشاور، به جعفرعلی جاسبی، مدیرمسئول روزنامه، کمک می‌کند. در دهه هشتاد، وی پیشنهاد ژانر اقتصاد فرهنگ را می‌دهد و اینگونه در زمینه نشریات گردشگری آغاز به کار می‌کند و نشریات «ایرانا»، «میراث امروز» و «گردشگری ما» را منتشر می‌کند.

او گفت: مرحوم اینانلو باعث آشنایی من با ژانر گردشگری و میراث فرهنگی و فعالیت در این حوزه شد و از او بسیار سپاسگزارم.

علی سرهنگی در پایان نشست به این سؤال که در به‌ روز بودن و تازگی اخبار از چه منابعی استفاده می‌کرده است، این‌گونه پاسخ داد: « همیشه منابع خبری مورد استفاده من به علت تازگی مورد سؤال مطبوعاتی‌هایی همچون فریدون جیرانی؛ هوشنگ گلمکانی و... بود.یک روزنامه‌نگار هیچ‌وقت منبع خبرش را ذکر نمی‌کند ولی من امروز می‌خواهم برای اولین بار منبع اصلی اخبار به‌روز خود را بگویم. در سال 72 و 73 که ماهواره تازه وارد ایران شده بود و هنوز افراد زیادی به آن دسترسی نداشتند، ما جدیدترین اخبار را از ماهواره دریافت و همزمان ترجمه می‌کردیم و همان مطالب، فردای آن روز تیتر اخبار ما بودند.»

در این نشست، علی سرهنگی یکی از اشعار سروده خود را برای حاضران خواند.

در پایان برنامه نیز لوح تقدیر ماهنامه مدیریت ارتباطات توسط امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسؤول، امیر لعلی، سردبیر ماهنامه و علی‌اکبر زین‌العابدین، کارشناس- مجری نشست تاریخ شفاهی به سرهنگی اهدا شد.

سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی مطبوعات ایران، توسط ماهنامه مدیریت ارتباطات و با همکاری معاونت مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت شهرداری تهران برگزار می‌شود. گزارش کامل این نشست در شماره شصت‌ و نهمین شماره ماهنامه مدیریت‌ارتباطات منتشر می‌شود.

پیش از این، کاظم چایچیان، بهروز بهزادی، محمد بلوری، حمیدرضا زاهدی، محسن میرزایی و حسین بنی‌احمد از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و محمدابراهیم رنجبر امیری به عنوان قدیمی‌ترین روزنامه‌فروش ایران، مهمان این نشست‌ها بودند.

لازم به ذکر است حضور در این نشست‌ها برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست‌ها می‌توانند با شماره 88904882-021 تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha