همشهری آنلاین: دکتر محمود واعظی در رأس هیأتی از اساتید دانشگاه، مدیران ارشد ارتباطات و فناوری اطلاعات و کارشناسان ایرانی، مواضع ایران در حوزه جامعه اطلاعاتی را در فروم ۲۰۱۵ وسیس در ژنو تشریح کرد

و اعضای هیأت نیز با شرکت در نشست‌ها و کارگاه‌های موضوعی به تشریح دیدگاه‌ها و پیشرفت‌های کشورمان در حوزه جامعه اطلاعاتی پرداختند.

اساتید و مدیران ارشد ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در جریان فروم ۲۰۱۵ وسیس با شرکت در چهار کارگاه موضوعی  «اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی: چالش‌ها و روندها»، «اینترنت چیزها؛ راه رسیدن به شهر هوشمند پایدار»، «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار» و «پیشرفت ایران در جامعه اطلاعاتی» رویکرد ایران در خصوص جامعه اطلاعاتی و سطح تلاشی که دست اندرکاران دانشگاهی و اجرایی برای تحکیم اجرای نتایج فروم وسیس در زمینه یازده خط عمل به کار بسته اند را عرضه کردند.

  • نشست «اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی: چالش‌ها و روندها»

کارگاه «اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی: چالش‌ها و روندها» در راستای یکی از اصول WSIS + ۱۰ که تمرکز بر خطوط اقدام WSIS و اندازه‌گیری اجرای آنهاست، همزمان با فروم ۲۰۱۵ وسیس در ژنو برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این نشست به موضوعاتی نظیر اندازه‌گیری اثرات اجتماعی و اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر تجربه ایران، اندازه‌گیری استفاده ICT در کسب‌وکار، مهارت‌های اندازه‌گیری ICT، اندازه‌گیری دولت الکترونیک، اندازه‌گیری نقش ICT در ترویج نوآوری و داده‌های بزرگ به عنوان یک منبع مکمل آمار ICT پرداختند.

امیر حسین محبعلی، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک و نظارت مرکز سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد رضا آیت‌الله زاده شیرازی مدیر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشاور ارشد شرکت پرورش داده‌ها، دکتر علی یزدیان از دانشکده مهندسی الکترونیک دانشگاه تربیت مدرس، خانم اسکارلت گیل از امور افسر اقتصادی آنکتاد (UNCTAD) از جمله اساتید، مدیران و کارشناسان حاضر در این میزگرد بودند.

  • نشست «اینترنت چیزها؛ راه رسیدن به شهر هوشمند پایدار»

در نشست «اینترنت چیزها؛ راه رسیدن به شهر هوشمند پایدار» نیز مهندس نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر یونس شکرخواه رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، دکتر هادی شهریار شاه حسینی دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی، متخصصان حوزه فناوری‌های دیجیتال از اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد، اساتیدی از شبکه برنامه‌ریزی و ارتباطات موبایل دانشگاه کانتابریا اسپانیا و همچنین سفیر و نماینده دائم جمهوری سنگاپور در سازمان ملل متحد در این نشست حضور داشتند.

شرکت‌کنندگان در کارگاه موضوعی «اینترنت چیزها؛ راه رسیدن به شهر هوشمند پایدار» روایت‌هایی از موفقیت کشورهای مختلف جهان در زمینه استفاده از IOT در شهرها برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار اشاره کردند چراکه با گستردگی انواع دستگاه‌های قابل اتصال و داده‌های جمع‌آوری شده، امکان ایجاد خدمات و ویژگی‌های جدید به طور خودکار به وجود آمده است که همین اتفاق به مفهوم «شهر هوشمند پایدار» دامن می‌زند.

  • نشست «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار»

نشست «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار» نیز همزمان با فروم ۲۰۱۵ وسیس، به منظور بازخوانی اهداف مشخص شده در اعلامیه اصول و تکمیل طرح اقدام WSIS در حوزه علم الکترونیکی و برای بحث و بررسی زیرساخت‌های الکترونیکی علم در ژنو برگزار شد.

دکتر هادی شهریار شاه حسینی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر علی معینی، دکتر یونس شکرخواه و دکتر محمد خوانساری اساتید دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی منتظر استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مجید نادری استاد دانشگاه علم و صنعت و دکتر حسین غریبی استاد دانشگاه آزاد اسلامی مقالات خود را در نشست «علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی: عامل کلیدی برای توسعه پایدار» ارائه کردند.

بنا بر چشم‌انداز WSIS+۱۰، علم الکترونیکی با تغییر در مسیر هدایت یک پژوهش، تغیر در چگونگی تعریف دستور کار علمی، تغییر افراد شرکت‌کننده در آن، تغیر چگونگی تسهیم اطلاعات و نتایج آن، تغییر در سرعت دسترسی سیاست‌گذاران، دانشمندان و هر شخص به دانش، و تغییر در اینکه چه کسی در پیگیری خط مشی‌ها نتایج تحقیق شرکت می‌کند، انقلابی را در علم بوجود می‌آورد.

دکتر شاه حسینی در نشست «پژوهش و علم الکترونیکی در جامعه اطلاعاتی؛ به مثابه عوامل کلیدی توسعه پایدار» علاوه بر معرفی پروژه «شبکه علم الکترونیکی» که توسط مرکز مطالعات راهبردی بین‌المللی فاوا دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است، به اهتمام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشورمان برای حمایت از پروژه اشاره کرد.

  • نشست «پیشرفت ایران در جامعه اطلاعاتی»

چهارمین نشستی که با حضور هیات ایرانی برگزار شد، نشست «پیشرفت ایران در جامعه اطلاعاتی» که مدیران ارشد فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی کشورمان در آن به ارائه گزارش پیشرفت‌های اخیر ایران در حوزه جامعه اطلاعاتی پرداختند.

در این کارگاه موضوعی، مدیران ارشد فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی کشور اعم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی اطلاع‌رسانی به ارائه گزارش درباره پروژه‌های کلانی که در حوزه جامعه اطلاعاتی در ایران اجرا شده است، پرداختند.

دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان، نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر هادی شهریار شاه حسینی دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی، دکتر حمید شهریاری از شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، علی اصغر انصاری معاون رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر حسین محبعلی رئیس برنامه‌ریزی استراتژیک و نظارت بر مرکز سازمان فناوری اطلاعات ایران، حمیدرضا احمدیان از وزارت امور اقتصادی و دارایی، احمد بیدآبادی رئیس شرکت پرورش داده‌ها و دکتر علی طالب‌زاده مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران کشورمان در این نشست شرکت داشتند.

دکتر شاه حسینی در این نشست علاوه بر تشریح تشکیلات کمیته ملی جامعه اطلاعاتی و اقدامات کمیته ملی جامعه اطلاعاتی در یکسال گذشته، گزارشی نیز درباره پیشرفت‌های ایران در حوزه خطوط عمل و رسیدن به اهداف تعریف شده در سندهای جامعه اطلاعاتی ارائه کرد.

ارائه سه گزارش جداگانه درباره «طرح ملی توسعه پهنای باند در ایران»، «پروژه پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات» و «سکوی یکپارچه مبادلات اقتصادی» از دیگر بخش‌های این کارگاه موضوعی بود که از سوی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی جمهوری اسلامی ایران در «فروم ۲۰۱۵ وسیس (WSIS)» ارائه شد.

  • اهدای لوح تقدیر اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد به نماینده ایران

در ادامه فروم ۲۰۱۵ وسیس، لوح تقدیر اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد، ‌ آی‌تی‌یو، به مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل فاوا دانشگاه علم و صنعت ایران اهدا شد. این لوح که به امضای هولین زائو دبیر کل آی تی یو رسیده‌است، ‌ به نشانه مشارکت برجسته در راستای تحکیم اجرای نتایج فروم وسیس به ایران اهدا شده‌است. در این لوح مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل فاوا دانشگاه علم و صنعت ایران در خط عمل هفت، بخش ای‌-ساینس (علوم الکترونیکی) به خاطر پروژه ای‌ساینس نت برنده شناخته شده‌است.

  • تندیس وسیس در دستان هیات ایرانی

همچنین تندیس وسیس که به نشانه مشارکت برجسته در راستای تحکیم اجرای نتایج فروم وسیس در زمینه یازده خط عمل به کشورهای دارای برجسته‌ترین مشارکت اهدا می‌شود، در فروم وسیس ۲۰۱۵ در ژنو به جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت. این جایزه که به واسطه مشارکت برجسته ایران در خط عمل هفت وسیس (علم الکترونیکی) به جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت، از سوی هولین زائو دبیرکل آی تی یو به دکتر هادی شهریار شاه حسینی اهدا شد.

  • مهمترین محورهای سخنرانی واعظی در ژنو

سخنرانی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس WSIS ۲۰۱۵، محل اعلام رسمی مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جامعه اطلاعاتی در جمع وزرا و مقامات ارشد فناوری اطلاعات کشورهای شرکت کننده بود.  

برخی محورهای سخنان دکتر محمود واعظی در صحن اصلی اجلاس فروم WSIS ۲۰۱۵ عبارت بود از :

  • تشریح اهمیت جامعه اطلاعاتی مردم‌محور و توسعه‌محور برای کمک به کشورها جهت دستیابی به اهداف توسعه
  • ابراز نگرانی از شکاف دیجیتالی بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته
  • قرار گرفتن ICT و خدمات آن در دسترس همگان؛ راهکار کاهش شکاف دیجیتال
  • اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره حاکمیت اینترنت (موضوع حاکمیت اینترنت؛ به مثابه مهم‌ترین بخش از جامعه اطلاعاتی)
  • تمامی‌ دولت‌ها باید نقش و مسئولیت برابر در مسایل سیاست‌گذاری بین‌المللی مرتبط با اینترنت داشته باشند.
  • اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در جهت حمایت از نخبگان و فعالان بخش خصوصی در تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات
  • اهتمام ایران نسبت به سرعت بخشیدن به توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات در ایران

نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه جامعه «تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه» در ژنو سخنرانی کرد.

«فروم ۲۰۱۵ وسیس» از ۲۵ تا ۲۹ ماه مه ۲۰۱۵ تحت عنوان «نوآوری با یکدیگر، توانمندسازی تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه پایدار» در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. این مجمع بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه جامعه «تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه» است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha