همشهری‌آنلاین- هلن صدیق بنای: طراحی تلفن همراه سوپر هوشمند با خط بریل به مرحله نهایی رسید و از این به بعد نابینایان هم تلفن همراه مخصوص خود را خواهند خرید.


تلفن همراه (DrawBraille) يكي از طراحي‌ مفهومي است كه مسئوليت راضي كردن گروهي از مردم را كه قادر به ديدن نيستند را به عهده گرفته است.

این روزها گوشی‌های هوشمند در دست بیشتر مردم هست، اما افرادي هم هستند كه قادر به استفاده از اين تكنولوژي‌هاي روز و جذاب نيستند. البته جاي نگراني نيست، چرا كه طراحان صنعتي اين مشكل را هم براي اين تعداد حل كرده‌اند. طراحان گوشي هوشمندي با خط بريل طراحي كردن به نام تلفن DrawBraille كه گفته مي‌شود سوپر هوشمند است.

با اين گوشي نابينايان نيز مي‌توانند آنگونه كه مي‌خواهند از اخبار و رويدادها در لحظه آگاه شوند، با دوستان خود توسط پیام‌های متنی ارتباط برقرار کنند و حتی اپلیکیشن‌های مخصوص خود را داشته باشند. همچنين آنان مي‌توانند؛ کتاب بخوانند، پیامک و ایمیل ارسال و دریافت کنند و حتی به موسیقی گوش کنند.

طراح اين تلفن هوشمند خط بريل، شیکون سان یک دانشجوی طراحی صنعتی در دانشگاه "شفلید هالام" - انگلستان است. او يك طرح مفهومی بسيار عالي و زيبا برای یک گوشی هوشمند انجام داده است که بسیار مرد توجه قرار گرفته است.

اين طراحي هوشمند داراي دو بخش است: بخش اول؛ صفحه كليد اصلي با خط بریل كه در آن ۳۵ كليد بریل در ۵ ردیف گنجانده شده است ونيز دو كليد براي حركت به بالا و پایین هم در این قسمت قرار دارد.

بخش دوم يك بخش لمسی با يك صفحه منحصر‌به فرد است كه به کاربر اجازه می‌دهد با لمس صفحه نمايش و ايجاد طرح به صورت میانبر به برنامه‌هاي مورد نياز دسترسي پيدا كند. به عبارتي اين بخش، بخش تعاملي گوشي است. براي مثال؛ یک کاربر نابینا وقتی با انگشت مربع را روی صفحه نمایش بکشد، می‌تواند برنامه موسیقی را فعال و اجرا کند و با با كشيدن طرح مثلث برنامه ارسال پیامک را براي خود فعال كند.

نكته جالب در اين طراحي نمايش ميزان شارژ گوشي است كه در کنار گوشی میزان شارژ گوشی با پنج دکمه برجسته نشان داده می‌شود، هر یک از آنها نمایانگر ۲۰ درصد شارژ گوشی هستند.

هنوز مشخص نيست، تا چه تعداد از اين نوع گوشي سوپر هوشمند در دست توليد است. با وجود اين گفته مي‌شود به زودي اين طراحي مفهومي وارد بازارهاي جهاني خواهد شد.

  • منبع: yankodesign

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷