همشهری آنلاین – سهیلا نیاکان: آنچه روزها را از تکرار و یکنواختی رها می‌کند، خاطرات ماست؛ خاطراتی که با تصویر و کلمات می‌مانند و دیگران با دیدن و شنیدن آنها با ما، هم احساس می‌شوند.

پری یوش گنجی، نقاش معاصر که همواره در ارائه آثارش نو آوری دارد، این بار با چاپ کتاب "سپیده دمان" دست به بدعت دیگری زده است.

کتاب در قطع جیبی با جلدی خوش رنگ و بافت دار با رنگی گرم دلنشین، مخاطب را دعوت به تورق خود می‌کند؛ از اینجا شگفتی ها آغاز می‌شود.

عطف نقره ای کتاب "سپیده دمان" آیینه وار چشم بیننده را به خود دعوت می‌کند و قبل از گشایش کتاب، تذکر می‌دهد شاید این کتاب درون تو باشد که حال آن را می‌گشایی.‌

شگفتی های بعدی، نقاشی های زیبا، خوش رنگ، خیال پردازانه، راز آلود و بین خواب و بیداری از مجموعه گل و گلدان است در تونالیته ای از قرمز تیره تا سبز تیره با چند سیاه قلم.

همچون نگاه انسان در صبحدم که هنوز چشم رویا بین خواب آلودش به نگاه واقع نگر روزمره باز نشده و اشیاء و طبیعت را در هاله ای بدون خطوط مرز بندی شده می‌بیند.

شگفتی پسین، قطع کوچک آثار است. ما که عادت کرده بودیم نقاشی های پریوش گنجی را در ابعاد بزرگ ببینیم، این نقاشی در قطع تقریبا رقعی کشیده و به اندازه کارت پستالی چاپ شده اند چون پیچکی کوچک در کوچه خیال.

شگفتی وقتی کامل می‌شود که این کتاب نه یک بروشور آثار نقاشی که به تعبیر خالق آن، دفترچه یادبودی رویایی در جوار نقاشی های سپیده دمان است.

در هر صفحه خطوط پای سطرها، هر کدام به گونه ای طراحی و چیدمان شده که خود همین دفتر خاطرات را نیز به یک اثر هنری میدل کرده است و شگفتی خودم از چاپ نفیس چنین کتابی است که به هایکوی صنعت نشر در ایران می‌ماند.

هنرمند نقاش در بخشی از مقدمه کتابش آورده است: "ایده ها، احاطه ات می‌کنند و در میان گردباد تکه های مقوا و بوم های معطل وسوسه می‌شوی به شهادت؛ گواهی می‌دهی به آن چه دیده ای، به آن چه شنیده ای و هر چه پیش می‌روی، سرسام می‌گیری از این همه تکرار ... همیشه همان گل ها، همیشه همان گلدان، همیشه اما نه همان نور، نه همان مکان، نه همان آرزوی بی پایان ... ".

نمایشگاه آثار پریوش گنجی نیز که همزمان با رونمایی کتاب اخیرش اردیبهشت 93 در گالری ماه مهر برگزار شد، عنوان "سپیده دمان، گل هایی از روز و شب زندگی" را بر خود داشت و این مجموعه چشم نواز، توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر در شمارگان 2000 جلد، در اندازه 10/5 * 7/5 سانتی متر انتشار یافته است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳