یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی و ویدئو آرت باران آزاد با عنوان «لذت عکاسی با وی پی ان» در حالی کار خود را در گالری مریم فصیحی هرندی آغاز کرد که ۲۲۶ اثر در قطع عکس‌های آنالوگ و ۴ اثر در قطع بزرگ فضای گالری را به خود اختصاص داد.

به گزارش همشهری آنلاین، اولین تجربه نمایشگاهی مستقل باران آزاد به تجربه نقاشانه او در دو شیوه اکسپرسیونیستی و امپرسیونیستی اختصاص دارد که بر ایده خوانشی پست مدرن از سیطره رسانه بر انسان معاصر استوار است.

«آزاد» در این نمایشگاه به سراغ عکس‌هایی رفته که پیش از این توسط دیگران در اقصی نقاط جهان ثبت شده و او با خوانشی اکسپرسیونیستی روی بوم‌های کوچک از این عکس‌ها نقاشی‌هایی خلق کرده که بیش از هر چیز در بر گیرنده حس هیجانی نقاش در برخورد با این تصاویر است.

باران آزاد درباره این آثار می‌گوید: من از اینترنت عکس‌هایی را انتخاب کردم که بیش از هر چیز به نظرم آمد عکاسش در مواجهه با یک محیط چنان دچار وجد شده است که دستش را روی شا‌تر دوربین گذاشته و آن را ثبت کرده است.

حالا من مخاطب که در آن فضا نیستم و آن‌ها را از صفحه مونیتور کامپیوترم نگاه می‌کنم به عنوان نقاش در مواجهه با این عکس‌ها چنان به وجد می‌آیم که به جای عکس گرفتن شروع به نقاشی سریع از روی این عکس‌ها می‌کنم.

گویی من آنجا حضور داشته‌ام و‌‌ همان طور که در مانیفست نمایشگاه نوشته‌ام "آری نه من هیچکدام از آن عکاس‌ها هستم و نه تاریخ‌ها متعلق به من است اما که می‌تواند منکر وجد و احساس نابم از این عکاسی کردن‌ها بشود".

این هنرمند ادامه می‌دهد: دو سال روی این مجموعه فکر کردم تا بتوانم مانیفستی داشته باشم و بتوانم با ارائه این آثار به شیوه امپرسیونیست و اکسپرسیونیست شخصی‌ام با ایده‌ام رو به رو شوم و بگویم در این مقطع پیشنهاد من نقاش در مواجهه با دنیای پست مدرن امروز این است.

او که در این نمایشگاه دو ویدئو آرت نیز به نمایش در آورده درباره این دو اثر نیز می‌گوید: در واقع این دو ویدئو آرت به نوعی تکمیل کننده ایده‌ام است.

با دیدن این دو اثر شاید مخاطب بهتر با تفکر نمایشگاه آشنا شود. در یکی از این آثار من این نقاشی‌ها را در آلبومی گذاشته‌ام و یک نفر آن را ورق می‌زند گویی دارد خاطراتش را مرور می‌کند.

در واقع خواستم خوانش نقاشی‌ها از عکس‌ها را نشان بدهم. در اثر دیگر از ۲۵ نفر خواستم رو به روی تصاویری بیاستند و احساسشان را در مواجهه با آن تصاویر نشان بدهند.

گویی ما داریم از داخل صفحه مونیتور کامپیو‌تر به کسانی نگاه می‌کنیم که دارند عکسی را روی مونیتور می‌بینند و دچار احساس می‌شوند.

او در انت‌ها می‌گوید: به گمان من انسان، تنها در بازتولید مداوم خودش می‌تواند به درکی از «خود» برسد. و البته در این پروسه ما به این واقعیت می‌رسیم که «واقعیت» یک واحد منسجم زمانی-مکانی نیست.

من در این نقاشی‌ها هم توانسته‌ام جای انسان‌های زیادی به اطراف بنگرم و هم اینکه نمی‌توانم بگویم دقیقا‌‌ همان تجربه را داشته‌ام.

نمایشگاه «لذت عکاسی با وی پی ان» تا ۲۰ خردادماه در گالری مریم فصیحی ادامه دارد و علاقمندان برای بازدید از این آثار در ایام نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به این گالری واقع در خیابان دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی مراجعه کنند.

کد خبر 260552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز