همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: موسسه خیریه آراسته در پایان هر سال با برگزاری مراسمی فارغ‌التحصیلان جایزه و عیدی دانشجویان تحت حمایت خود را اهدا می‌کند.

مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان تحت حمایت این موسسه آراسته جمعه دوم اسفنداز ساعت 10 صبح تا 16 در مجموعه باغ‌های بهشت در بلوار ارتش برگزار شد.

در این مراسم  از دانشجویانی که با معدل و نمرات بسیار عالی از مقاطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و یا کارشناسی ارشد به دکترا و در نهایت فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته‌های مختلفی چون؛ پزشکی، حقوق، روانشناسی، هنر، مهندسی کشاورزی و... شده بودند با اهدای جوایزی چون؛ سکه، لپ‌تاپ، دوربین و... تجلیل شد.

همچنین بدر آستانه آغاز سال 1393 عیدی به مبلغ 6 میلیون ریال به دانشجویان تحت حمایت موسسه اهدا شد.

این موسسه آراسته حدود 18سال به صورت غیر رسمی و از سال 1388 به صورت رسمی فعالیت می‌کند. در حال حاضر دهها عضو از همه قشرهای بانوان اعم از پزشکان، مهندسین، خانم‌های اساتید دانشگاه، نویسنده، هنرمند و.... دارد.

در میان هیا‌هو ی برگزاری مراسم، گفتگوی کوتاهی با موسس این موسسه خیریه، خانم پروین آراسته انجام دادیم.

او خود را اینگونه معرفی کرد:

عزم ما محبت است و خدمت جهانیان

رسم ما عشق ورزیدن و شاد زیستن

و آرمان ما پرورش استعداد‌ و نبوغ انسان‌هاست...

او زنی مدیر و مادری مصمم است که رسم و آداب مادری را با پنج فرزند موفق خود به جا آورده است. حالا او دوازده نوه و دو نتیجه دارد و همچنان به دنبال حمایت از استعداد‌های درخشان جامعه روزگار می‌گذراند.

  • از اهداف موسسه بگویید؟

واضح است، ارتقاء سطح کیفی جامعه بر اساس کار روی بچه‌ها و دانشجویان. ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه با ارائه کودکان بالغ و موفق به جامعه...

  • چگونه و از کجا آغاز شد؟

جرقه‌ای بود که مرا بیدار کرد ...من و همسرم (آقای امین) هر دو در این راه قدم  گذاشتیم. 6 سال است که بدون او و با او راهمان را ادامه می‌دهم. فرزندان، دوستان و آشنایان نیز در این راه کمک و یاری رسان من بودند و هستند. وقتی شاهد و متوجه استعداد‌های درخشان فرزندانمان که امکان رشد و پرورش نداشتم، شدم، دست به کار شدم تا هر چند اندک کمک حالشان باشم...من بر روی سرمایه‌های آینده جامعه، سرمایه گذاری کردم و خوشحالم که خدمتی به پیشرفت بشر و جامعه‌خود انجام دادم. با 20 نفر شروع کردیم که در حال حاضر 200 نفر را حمایت کرده و به سرانجام رساندیم و 200 نفر دیگر در انتظار هستند.

  •  آیا همه دانشجویان مستعد می‌توانند از امکانات موسسه استفاده کنند؟

پذیرش دانشجویان دو شرط دارد، اول اینکه نمرات بسیار بالا داشته باشند و دوم؛ امکانات کافی برای تحصیل نداشته باشند. مددکارهای ما با حفظ شان دانشجویان در این باره تحقیق کرده و بعد از صحت و کسب شرایط آنان را تحت حمایت قرار می‌دهیم.

  • آیا تنها هزینه تحصیل را فراهم می‌کنید؟

بستگی به شرایط دانشجو دارد. گاهی خواهر و برادر دانشجو را هم تحت حمایت قرار می‌دهیم. گاهی نیاز هست برای تامین مسکن و از همه مهم‌تر نیاز به درمان و بهداشت آنها سعی می‌شود همه موارد را در نظر بگیریم. تا کنون 4 ازدواج با مراسم کامل و در شان فرزندانمان، هدایا و جهیزیه کامل برای آنان برگزار کردیم که در آینده بیشتر خواهد شد.

موسسه خیریه

عکس یادگاری دانشجویان فارغ‌التحصیل با مادر حمایت‌گر و مهربانشان

  • آیا ارگان‌های دولتی و غیر دولتی به شما در این راه کمک کرده‌اند؟

خیر ما تا کنون از هیچ ارگان یا سازمان دولتی و غیر دولتی هیچ کمکی دریافت نکردیم موسسه تنها با سرمایه ما و کمک دوستان و آشنایان خیر اداره می‌شود. ما تاکنون چندین دانشگاه در نقاط محروم استان یزد، رفسنجان و... ساخته‌ایم. یک خانه برای کودکان داریم به نام "خانه مشق" در شهرستان که چند معلم در آنجا به درس و مشق‌های کودکان رسیدگی می‌کنند. خانه پدری را هم باز‌سازی کردیم و در همین راه استفاده می‌کنیم و موارد بسیار که امید دارم همچنان به این کار ادامه دهم...

  • برنامه‌های آینده‌تان چیست؟

اینکه همه دنیا را پر کنم از مهر و محبت و عشق تا هیچ بچه‌ای بدون تحصیل و بدون پرورش صحیح بزرگ نشود. امیدوارم هیچ نوجوان و جوانانی به دلیل کمبود امکانات و شرایط مالی دست از تحصیل نکشد و اینکه مباد به این دلایل به سمت اعتیاد، بی‌بندوباری و... کشیده شود. می‌خواهم تمام فرزندان کشورم را سربلند و موفق ببینم به امید آن روز...

  • به غیر از مسائل مادی و مالی چه کمک‌های دیگری به دانشجویان می‌کنید؟

ما روانشناسان و مشاوران حاذقی داریم که بچه‌ها با مراجعه به آنها مشکلات روحی و روانی خود را حل می‌کنند. خودم هم هفته یک روز را به گفتگوی رودر رو با آنها اختصاص دادم . عمومی یا خصوصی با بچه‌ها که درخواست می‌دهند، صحبت می‌کنم و به صحبت‌ها، پیشنهادات و ... گوش میدم بعضی اوقات من ساعت‌ها در حال صحبت و دردل کردن با یک دانشجو هستم... من برای آنها یک مادر هستم نه چیز دیگر...

  • آیا نکته ای هست که بخواهید، اضافه کنید؟

بله می خواهم بگویم، من دارم درخت میوه می‌کارم. به نظرم تشبیه زیبایی است، اینطور نیست؟

  • بله حتما...

درختان میوه‌ من که از هر جهت به آنها رسیدگی، آب‌یاری، توجه، عشق و... می‌دهم. می‌دانم و مطمئن هستم که میوه‌های شیرین و زیبایی خواهند داد و میوه‌های آنها هم به نوبه‌ی خود، عاشقی خواهند کرد و میوه‌هایی به مراتب پر بارتر و شیرین‌تر به سرزمین‌مان خواهند کرد. دیگر چه چیزی زیبا تر از این....

با یکی از دانشجویان صحبت کردم... با چشمانی پر از اشک گفت؛ 15 سال است که پدر و مادرم را از دست داده‌ام. مجبور شدم در بهزیستی زندگی کنم. می دانید که بعد از 18 سالگی در بهزیستی یا باید ازدواج کنی یا باید آنجا را ترک کنی. من شیفته تحصیل بودم و تلاش کردم در دانشگاه قبول شوم. وقتی نتیجه کنکور را گرفتم، رتبه‌ام دو رقمی بود. ولی کسی نبود تا این مژده و خبر خوش را بهش بدم و به من افتخار کنه به همین خاطر زنگ زدم به موسسه و آنها طوری با من رفتار کردند که فکر کردم مادرم در کنارم است...من سال‌هاست که تحت حمایت آنها هستم و چون معدلم بالا بود، بدون کنکور وارد کارشناسی ارشد شدم.

در این هنگام دانشجویانی که با کنجکاوی به گفتگو‌های ما گوش میدادند، گفتند؛ ما هم همینطور... ما هم آینده و هم زندگی حالای خود را مدیون خانم آراسته می‌دونیم. پسر جوانی که دلی پر امید و طبع بلندی داشت، گفت؛ از خانم آراسته قول بورسیه کشور خارج را گرفتم...من فقط باید تلاش کنم و بهترین نمرات و رتبه را در میان سایر دانشجویان کسب کنم. من در حال حاضر مهندسی خاک و متالوژی می‌خوانم و امیدوارم روزی بتوانم به جایگاهی برسم که قبل از هر چیز، یکی از خیرین و عضو اصلی این موسسه شوم... همه آمین گفتند.

خانم دانشجوی دیگر گفت؛ من دانشجوی دکترای فیزیک و علوم خاک هستم و می‌خواهم وارد هیئت علمی دانشگاه تهران شوم... که موسسه در این راه مرا یاری می‌کند. من تمام مقاطع تحصیلی خود را با حمایت این موسسه و خانم آراسته به پایان رسوندم و امیدوارم بتونم روزی جبران محبت‌های همه عزیزان باشم...

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۷