ترجمه‌ی جواد قاسمی: نقاشی عجیب و غریب کم ندیده‌ایم، ولی شاید این از همه شگفت‌انگیزتر باشد؛ نقاشی با کاشت برنج.

«تانبو» یا هنرِ برنج‌کاری، هنری ژاپنی است که در آن کشاورزان نقش‌های بزرگی را با رعایت ترتیب مشخصی در کشت برنج، روی شالیزار طراحی می‌کنند. در این هنر از چهار نوع برنج طبیعی و اصلاح ژنتیکی شده استفاده می‌شود.

نقطه‌ی آغاز این هنر به سال 1993 برمی‌گردد، زمانی‌که اهالی دو روستای ژاپنی (اِناکادیت و اُموری) تصمیم گرفتند از قدمت بیش از دوهزار ساله‌ی کشت برنج در ژاپن بهره بگیرند و توجه گردشگران را به روستاهای خود جلب کنند.

اهالی آن دو روستا می‌خواستند منظره‌های هنری عظیمی پدید آورند که از دور نگاه گردشگران را به سمت خود بکشند.

البته آن‌ها برای جلب گردشگران به روستاهای خود، این امکان را نیز فراهم کردند که بتوان منظره- تابلوها را به‌طور کامل تماشا کرد. برای این کار، برجی 200 متری بر روی دفتر روستا بنا کردند تا گردشگران از فراز آن به تماشای این تابلوها بپردازند.

این فکر به خوبی جواب داد و روستاهای دیگری نیز به آن‌ها پیوستند و  موفق شدند در سال 2006، حدود 200هزار گردشگر را برای تماشای هنر خود به آن منطقه بکشانند.

حالا هر سال در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) گرد هم می‌آیند تا تصمیم بگیرند که آن سال چه نقش‌هایی را بکشند یا در واقع بکارند. بعد نقش‌های برگزیده را روی رایانه اجرا می‌کنند تا به‌طور دقیق مشخص شود که در هر قسمت چه نوع برنجی باید کاشت. معمولاً هر یک از این تابلوها با همکاری حدود 700 نفر آماده می‌شوند و بهترین فصل تماشای آن‌ها ماه سپتامبر (شهریور- مهر) است. البته حیف که هر سال این تابلوها درو می‌‌شوند!

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز