همشهری آنلاین: جاده‌های هوشمند که از توانایی درخشش در تاریکی شب برخوردار بوده و می‌توانند شاخص‌های آب و هوایی را در تاریکی به شکل نشانه‌هایی درخشان نمایش دهد،‌از اواسط سال 2013 در هلند نصب خواهند شد.

 

 

طراح این جاده‌های هوشمند،‌دان روزگارد است و وی با دیدن وضعیت نامناسب برخی از جاده‌ها در هلند تصمیم به طراحی جاده‌هایی گرفت که متناسب با تکنولوژی آینده باشند.

جاده‌های هوشمند که توسط استدیوی روزگارد طراحی شده و زیرساختارهای آن توسط گروه Hijmans مدیریت خواهد شد جایزه طراحی هلند را به خاطر بهترین طرح برای آینده از آن خود کرده‌است. این طرح هم‌اکنون پا را فراتر از یک طرح معمولی گذاشته است و شرکت طراح تا کنون پودرهای درخشانی را تولید کرده که جایگزین رنگ‌های نشان‌گر جاده‌ها خواهند شد،‌این پودرهای درخشان انرژی خود را از نور خورشید به دست خواهند آورد و برای بیش از 10 ساعت در تاریکی خواهند درخشید.

همچنین از رنگ‌های درخشان ویژه‌ای برای کشیدن طرح‌هایی مشابه دانه‌های برف بر روی جاده استفاده خواهد شد تا زمانی که درجه حرارت تا حد مشخصی کاهش پیدا کرد، این دانه‌های برف آشکار شده و به راننده هشدار دهند احتمال لغزنده بودن سطح جاده وجود دارد.

چند صد متر اول این جاده درخشان با قابلیت نمایش درجه حرارت، در اواسط سال 2013 در ایالت برانبانت نصب خواهد شد و پس از آن خطوط القای انرژی ویژه خودروهای برقی، چراغ‌های راهنمایی رانندگی تعاملی و چراغ‌های بادی به تدریج بهاین جاده افزوده خواهند شد.

هدف تنها استفاده از منابع پایدار در تکنیک‌های نورپردازی در جاده‌های اصلی نیست،‌بلکه ایجاد امنیت و کارایی نیز مورد توجه طراحان این طرح قرار داشته است. همچنین در این طرح به طراحی خودروهای جدید نیز اندیشیده شده‌است. خودروهای متصل به هم و سیستم‌های موقعیت‌یاب داخلی متصل به ارتباطات ترافیک، تنها بخشی از سیستم مدیریتی جاده‌های آینده در این طرح به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز