همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: برای اولین بار دنیای پزشکی عمل آب مروارید بر روی چشم یک فیل در یک باغ‌وحش با موفقیت انجام شد

دوشس، فیل 43 ساله آسیایی است که تنها دارای یک چشم سمت چپ است. او سال‌ها میان نور و تاریکی تنها  قادر به انجام کارهای کمی بود و در باغ وحش Paignton  در انگلیس زندگی می‌کرد.

دوشس این ماده فیل نابینا در حال حاضر با انجام این عمل ظریف که تحت بیهوشی سه ساعته توسط متخصصان انجام شد، بینایی خود را باز یافته است.

به نظر می‌رسد او دوره نقاهت  خوبی  را گذرانده است. در این دوران نگهبانان باغ وحش که برای ریختن قطره و سایر دارو‌ها آموزش دیده بودند به دقت از او پرستاری کردند. خود او نیز هنگام درد با مالش خورطومش به نرمی چشم عمل کرده‌ را تیمار می‌‌کرد.

در اوج ناباوری او قادر است یک بار دیگر دنیای اطراف خود را ببیند. این عمل، بزرگترین عمل آب مروارید در جهان است که تاکنون انجام شده است.

متخصصان بیهوشی این ماده فیل می‌گویند؛ او بزرگترین موجودی بود که تاکنون بیهوش کرده‌اند. این یک کار بزرگ و مخاطره‌آمیز بود. دیوید برتون و جو جاگو  از اینکه در چنین عمل ظریف، پیشگامانه‌ و موفقیت‌امیز شرکت کردند، بسیار خرسند هستند.

این عمل جراحی  توسط متخصصان و جراحان چشم جیم کارتر و دستیارش جان لوییس، دیروز بیستم سپتامبر 2012 انجام شد.

این ماده فیل افریقایی در سال 2011 به دلیل بیماری چشم راست خود را از دست داده بود. چشم چپ او تنها ارتباط او با دنیای نور بود که با مبتلا شدن به آب مروارید این ارتباط به طور کلی قطع شده بود.

در این عمل تیمی متخصصان چشم، دامپزشکان، پرستاران، مشاوران و نگهبانان باغ وحش شرکت داشتند. آنها از روحیه بالای این ماده فیل حیرت کرده  و از اینکه او دوباره می تواند، غذایی که می‌خورد را دیده و انتخاب کند، خوشحال هستند.

فیل‌ها دارای حس بویایی و شنوایی فوق‌العاده‌ای هستند. به همین خاطر او کاملا از چیز‌هایی که در اطرافش اتفاق می‌افتد، کاملا آگاه بود. شاید هم به گونه‌ای از آن استقبال می‌کرد.

گفته می‌شود؛ با عمل آب مروارید دوشس و بعد از گذراندن دوره نقاهت او قادر خواهد بود بطور واضح  و کامل محیط اطراف خود را ببیند. این عمل جامعه پزشکی را برای عملکرد‌های بعدی و تلاش برای نجات جان و زندگی سایر حیوانات باغ وحش امیدوارتر ساخت.

www.dailymail.co.uk

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز