همشهری آنلاین: محققان دانشگاه فلوریدا با هدف شبیه‌سازی توفان‌های پر قدرت و بررسی نحوه مقاومت ساختمان‌ها در برابر این بادها، سازه "دیوار باد" مجهز به فن‌های غول پیکر را طراحی کردند

به گزارش ایسنا، پروژه هشت میلیون دلاری "دیوار باد" توسط محققان مرکز بین المللی توفان شناسی دانشگاه فلوریدا به مرحله اجرا در آمده است.

 

در این طرح 12 فن غول پیکر هر کدام به قطر 1.8 متر و با توان تولید بادهایی با سرعت 257 کیلومتر در ساعت، توفان‌های عظیم مانند "توفان اندرو" را شبیه سازی می‌کنند و در عین حال میزان مقاومت طرح‌های جدید ساختمان‌ها در برابر این توفان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

سرعت توفان اندرو در حالت اوج 273 کیلومتر در ساعت است، اما این سیستم با فن‌های غول پیکر و قدرت هشت هزار و 400 اسب بخار تنها قادر به تحمل بادها با درجه پنج است.

آزمایشات صورت گرفته بر روی ساختمان‌های جدید نشان می‌دهد که در سرعت 96 کیلومتر در ساعت بخش سقف دچار آسیب شده و در سرعت 200 کیلومتر در ساعت سقف بطور کلی تخریب می‌شود.

نخستین نمونه از سازه "دیوار باد" در سال 2005 میلادی ساخته شد که با استفاده از دو فن بزرگ با توان تولید بادهایی با سرعت 193 کیلومتر در ساعت و سیستم تزریق آب برای شبه سازی باران‌های استوایی استفاده می‌شدند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴