همشهری آنلاین: دانشمندان برای نخستین بار تصاویر بی‌سابقه و دارای وضوح تصویر بالایی ارائه کرده‌اند که جو بالایی خورشید یا همان تاج اسرار آمیز ستاره زمین را به خوبی نشان می‌دهد

 

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان تا امروز نتوانسته بودند نگاه مناسبی به تاج خورشیدی که دارای دمای میلیون‌ها درجه سانتیگراد است و طوفان‌های شدید آن می‌تواند صدماتی را به زمین وارد کند، داشته باشند و این بخش اسرار آمیز از خورشید را مورد بررسی قرار دهند.

 

این تصاویر 16 مگاپیکسلی توسط تصویربردار تاجی ناسا (Hi-C) با وضوح تصویر بالا گرفته شده است که روز 11 ژوئیه (21 تیرماه) روی یک موشک اکتشافی پرتاب شد.

تلسکوپ تصاویری را با 5 برابر جزئیات بیشتر نسبت به بهترین تصاویر رصدی رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا ارائه کرده است. این تلسکوپ یک طراحی جدید آینه دارد که می‌تواند تصاویر کوچکی را به عرض 217 کیلومتری ثبت کند.

ناسا این فناوری و پیشرفت در تصویربرداری خورشیدی را چون مقایسه میان تصویر تلویزیون‌های قدیمی و تلویزیونهای نسل جدید با وضوح تصویر بالا دانسته است.

دانشمندان اظهار می دارند که این تصاویر جدید می تواند به آنها در درک تأثیر خورشید بر زمین کمک کند.

لئون گلوب ستاره شناس اسمیتسونیان ( مرکز هاروارد- استمیتسونیان فیزیک نجومی) یکی از محققان این مأموریت اظهار داشت: با اینکه این مأموریت تنها چنددقیقه بود اما پیشرفت مهمی در مطالعات تاج خورشید است.

از زمانی که Hi-C روز یک موشک زیرمداری سوار شد، پرواز آن تنها 10 دقیقه به طول انجامید، از این زمان تنها 330 ثانیه گرفتن اطلاعات به طول انجامیده است.

درک فعالیت خورشیدی و تأثیرات آن روی زمین یک هدف مهم علمی برای Hi-C تلقی می‌شود که تصاویر منحصربه فردی از فعالیت دینامیک و ساختار اتمسفر خورشیدی فراهم کرده است.

براساس اظهارات گلوب، عبارت "جهانی فکر کن، محلی عمل کن" در رابطه با خورشید نیز کاربرد دارد. رویدادهای کوچکی که در سطح کوچکی در خورشید رخ می‌دهد می‌تواند بر تمام خورشید تأثیرگذار باشد و موجب انفجار شود.

تاج خورشیدی بیرونی‌ترین لایه خورشید است. در زمان قدیم تاج خورشید تنها در زمان کسوف دیده می‌شد، اما امروزه بسیاری از رصدخانه‌های زمینی و فضایی از جمله سوهو در هر لحظه قادر به دیدن تاج خورشیدی هستند.

طی دهه‌های متمادی دانشمندان خورشیدی تلاش می‌کردند به درک این مطلب برسند که چرا تاج خورشیدی اینقدر داغ است و چرا با طوفان‌های شدید منفجر می‌شود.

تلسکوپ Hi-C طوری طراحی شده که بتواند ساختارهای بسیار ظریف را که عامل رفتار دینامیک خورشیدی است نگاه کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵