همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: برج آرسلورمیتال ‌اربیت (ArcelorMittal Orbit) که به نماد المپیک ۲۰۱۲ شهرت دارد در پارک المپیک شهر لندن قرار دارد

این برج به درخواست شهرداری لندن و توسط آنیش کاپور، هنرمند و مجسمه‌ساز هندی‌تبار بریتانیایی، و سسیل بالموند، معمار سری‌لانکایی - بریتانیایی طراحی و به عنوان نماد المپیک ۲۰۱۲ و همچنین شهر لندن ساخته شده است.

برای اولین بار و در حضور خبرنگاران، ۱۱ می سال ۲۰۱۲ از مدار مارپیچ المپیک رسما پرده برداری شده است.

مقامات شهر لندن این برج را از میان فهرست پیشنهادی چندین هنرمند و معمار دیگر، از جمله آنتونی گورملی، مجسمه‌ساز برجسته، برگزیدند تا به عنوان یک اثر هنری دائم نمادی در میان پارک المپیک لندن باشد. کار ساخت این برج از نوامبر ۲۰۱۰ آغاز شد و می ۲۰۱۲ به پایان رسید.

برج آرسلورمیتال ‌اربیت دارای ۱۱۵ متر ارتفاع بوده و ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پوند هزینه داشته که ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار پوند آن را لاکشمی میتال، تاجر هندی و ثروتمندترین فرد در هندوستان، آسیا و انگلستان پرداخت کرده است. برای ساخت این برج عظیم، از ۱۴۰۰ تن فولاد استفاده شده که در نوع خود بی نظیر می‌باشد.

برج آرسلورمیتال ‌اربیت که از برج ایفل کوتاه تر بوده و از برج آزادی واقع در نیویورک و همچنین کمی از برج بیگ بن لندن بلندتر است، به نوعی بهترین و بزرگ‌ترین نماد شهر لندن و کشور انگلستان به حساب می‌آید.

این برج درهم پیچیده که طرح اولیه آن از برج بابل اقتباس شده، طراحان برای رنگ‌آمیزی بدنه‌اش، از رنگ قرمز تیره استفاده کرده‌اند.
برج آرسلورمیتال ‌اربیت با نام‌های دیگری چون؛ ایفل لندن، غول استراتفورد و برج بابل شناخته می‌شود.

برج آرسلورمیتال ‌اربیت (ArcelorMittal Orbit)

این برج به شکل مارپیچی عظیم رو به آسمان طراحی شده و آسانسرهای آن قابلیت جابجایی حدود ۷۰۰ نفر در ساعت را دارند. همچنین برای پایین آمد می‌توان از پله‌های این برج بهره برد.

برج آرسلورمیتال ‌اربیت برای گردشگران نیز مکان مناسبی خواهد بود تا از ورای ابرها، چشم‌اندازی منحصر به فرد از شهر لندن را تماشا کنند.

برج اوربیت از نظر فرم برای بسیاری یادآور برج ایفل است، ضمن اینکه شباهت زیادی به برج هرگز ساخته نشده تاتلین دارد. همچنین شبکه‌های فولادی درهم تداعی‌کننده پنج حلقه نماد المپیک است

همچنین نماد نوین شهر لندن به شکلی طراحی شده که از هر نقطه از شهر لندن به آن نگاه کنید، شکلی متفاوت دیده خواهد شد.

بر اساس نظر طراح این برج، طرح برج، حسی مربوط به قرون وسطی را در فرد زنده می‌کند و در این دهلیز مارپیچ آنجا که به ابرها و آسمان می‌رسد، پایانی اسطوره‌ای نهفته است.

برج اوربیت روز ۲۸ ژوئیه به طور موقت به مناسبت بازی‌های المپیک به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد و پس از آن در سال ۲۰۱۴ بطور دائم برای عموم بازگشایی خواهد شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹