همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: خانه اپرای سیدنی (Sydney Opera House) یکی از بناهای مشهور و سمبلیک عمومی جهان است و در شهر سیدنی، در ایالت نیو سات ولز استرالیا قرار دارد

طراحی و ساخت این بنا در سال ۱۹۷۳ توسط معمار دانمارکی به نام یورن اوتزان به پایان رسید و توسط ملکه الیزابت دوم رونمایی شد.

یورن اتزان در سال ۲۰۰۳ به خاطر همین شاهکار خود برنده جایزه معماری پریتزکر شد. این جایزه برابر با جایزه نوبل در رشته معماری است.

این بنای کم نظیر، به صورت یکی از آثار تاریخی درآمده و در ژوئن سال ۲۰۰۷ نام آن در زمره آثار هنری ارزشمند در لیست بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد.

این سالن عمارتی زیبا، بلند و صدف مانند است که روی پیش رفتگی‌ای در آب قرار گرفته و با بندر شهر سیدنی بسیار هماهنگی دارد.

این بنای باارزش 55 میلیون پوند هزینه داشته است. چون سالن اپرای سیدنی بزرگترین ساختمان مدرن در دنیا به حساب می‌آید.

طراحی این سالن با کشیدن طرح‌های ناهماهنگ آغاز شد، این طرح‌ها را جورن اوتزون اوریل دهه 1950 کشید. او در حالیکه به قصر السینور، محلی که فیلم «هاملت» در آنجا تهیه می شد، خیره شده بود به این ایده دســت یافت.

وی طرح‌های خود را زمانی ارائه داد که دولت نیو ولز جنوبی مســابقه‌ای بین‌المللی برای بهترین طرح به منظور ارائه پرستیژ فرهنگی برگزار کرد. او در این مسابقه پیروز شد و به استرالیا رفت تا کار خود را شروع کند. این کار سرانجام در مارس 1959 آغاز شد.

معماری

مدت زیادی نگذشت که اوتزون فهمید، ایده وی در عین اینکه بسیار عالی است، عملی نیست. چرا که این آرشیتکت برای شروع کار برنامه ریزی کرده بود از بتون محکم 10 صدف بزرگ برای سقف بسازد ولی از آنجاییکه ارتفاع آنها بیش از 200 پا بود، صدف‌ها را می‌بایست با طاق‌های بسیار محکم تقویت کنند.

طراحی مجدد سقف باعث شد که سنگین‌ترین سقف در دنیا ساخته شود، وزن آن بدون در نظر گرفتن یک میلیون سفال که روی آن قرار می‌گرفت 26000 تن بود.

در سال 1966 اوتزون از استرالیا رفت و گروهی از مهندسان استرالیایی پروژه را ادامه دادند. مساحت داخل بنا چهار و نیم هکتار بود که باید یک سالن اپرا و باله، یک سالن کنسرت، یک سالن ضبط، یک سینما و رستوران های بزرگ و چندین دستشوئی را در خود جای دهد.

از لحاظ هنری، خانه اپرای سیدنی، یکی از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است. البته فقط تعداد اندکی از بازدیدکنندگان با هدف دیدن نمایش به آنجا می‌روند، زیرا محیط اطراف آن فضایی سرشار از آرامش به ارمغان می‌آورد.

اپراهاوس شامل 5 سالن تئاتر، 5 سالن تمرین نمایش، 2 سالن اصلی، 4 رستوران، 6 بار و تعداد زیادی فروشگاه است. پوسته حلزونی شکل اپراهاوس با یک میلیون و ۵۶ هزار تکه سنگ‌گرانیت سوئدی ساختع شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶