همشهری آنلاین: زمانی که به سرعت می‌اندیشید ممکن است موضوعات زیادی به ذهنتان برسد،‌ گلوله یا تیر چوبی از کمان جهیده،‌ اما بعیدترین چیزی که ممکن است در ارتباط با سرعت به ذهن بیاید بازی گلف و توپ آن است.

با این همه شرکت نایک این دو واژه را به یکدیگر مرتبط ساخته و از ترکیب آنها لباس ورزشی تولید کرده که نمونه آن را در رقابت‌های المپیک تابستانی لندن بر تن ورزشکاران مشهور خواهید دید.

این لباس جدید که ظاهری شبیه به لباس ابرقهرمانانی مانند "سوپرمن" دارد،‌ با الهام از توپ گلف،‌ ابزار بازی که دقت نسبت به سرعت اهمیت بیشتری دارد،‌ساخته شده است. این لباس از حفره‌هایی مشابه حفره‌های موجود بر روی توپ گلف پوشیده شده است تا از میزان کشش هوا بر روی بدن ورزشکار بکاهد.

حفره‌های توپ گلف به واسطه ایجاد لایه‌ای نازک از مولکول‌های آشفته هوا بر سطح توپ از ایجاد کشش هوا بر روی سطح توپ می‌کاهند. حفره‌های مشابهی که بر روی لباس جدید شرکت نایک به کار گرفته شده نیز عملکردی مشابه را برای افرادی که این لباس را به تن می‌کنند،‌ خواهند داشت. موقعیت قرارگیری این حفره‌ها بر روی لباس ورزشی بر اساس اطلاعاتی تعیین شده که شرکت نایک آنها را از آزمایش‌های لباس درون تونل باد جمع آوری کرده است.

در تونل باد نایک،‌ لباس TurboSpeed توانست زمان پایان دو در مسیر دوی 100 متر سرعت را 0.023 ثانیه کاهش دهد. رکورد کنونی جهان برای دو 100 متر 9.58 ثانیه است.

این لباس جدید کاملا زیستی بوده و 82 درصد از آن از پلی استر بازیافتی ساخته شده و در ساخت هر یک از این لباس‌ها به صورت متوسط از 13 بطری پلاستیکی بازیافتی استفاده شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۸