همشهری آنلاین: فرودگاه بین‌المللی چانگی سنگاپور (Changi International Airport) در سال 1981 تأسیس شد و اکنون با دارا بودن مساحتی حدود 13 کیلومتر مربع و سه ترمینال اصلی و یک ترمینال پروازهای ارزان قیمت یکی از چند فرودگاه برتر جهان است.

در حال حاضر شرکتی به نام "گروه فرودگاه چانگی" مدیریت این فرودگاه را بر عهده دارد. چانگی یکی از 6 فرودگاه پر رفت و آمد جهان است.

ترمینال شماره یک این فرودگاه تنها بعد از 7 سال تأسیس آن در سال 1988 جایزه بهترین فرودگاه جهان را از Business Traveller انگلیس دریافت کرد.

چانگی فرودگاه خانگی خطوط هوایی سنگاپور، Silkair، Tiger Airways، Jetstar Asia Airways و Valuair است. همچنین خطوط هوایی Qantas از فرودگاه چانگی به عنوان محل توقف موقت پروازهای استرالیا- اروپا (معروف به مسیر هوایی کانگرو) استفاده می‌کند.

در حال حاضر این فرودگاه میزبان 100 خط هوایی در جهان است که به 200 شهر در 60 کشور جهان پرواز می‌کنند. به طور متوسط در هر هفته 5 هزار و 400 پرواز خروجی و ورودی در چانگی انجام می‌شود و سالانه 42 میلیون مسافر به این فرودگاه قدم می‌گذارند که این میزان 7 برابر جمعیت کل سنگاپور است.

  • ترمینال 1

این ترمینال به عنوان اولین ترمینال مسافری فرودگاه چانگی در سال 1981 راه اندازی شد. در 12 مه پرواز SQ692 هواپیمایی سنگاپور در این ترمینال به زمین نشست.

در دهه 90 میلادی این ترمینال تغییرات زیادی کرد. در این مدت یک استخر شنا برروی سقف ترمینال، اتاق‌های استراحت مسافران و دروازه‌های ورودی و فروشگاه‌های مختلفی به ترمینال شماره 1 اضافه شد.

در حال حاضر پروژه به روزرسانی جدیدی با بودجخ 500 میلیون دلاری در این ترمینال در حال اجراست که قرار است تا پایان سال 2011 به اتمام رسد.

  • ترمینال 2

این ترمینال در 22 نوامبر 1990 با پرواز هواپمایی سنگاپور از آمستردام افتتاح شد. ترمینال 2 دارای ساختار مجتمع است و امکانات و خدمات در ساختمان 6 طبقه اصلی آن متمرکز هستند.

بین ترمینال 1 و ترمینال 2 قطارهای خودکار و بدون راننده‌ای به نام Skytrain مسافران را جابجا می‌کنند.

علاوه بر این یک شبکه راه زیرزمینی که توسط نرم‌افزار کامپیوتری مدیریت می‌شود وظیفه جابجایی بار مسافران بین این دو ترمینال را دارد.

در سال 1992 ظرفیت این ترمینال با ساخت امکانات بیشتر از جمله 22 گیت اتصال هواپیما افزایش یافت.

بعد از 13 سال از بازگشایی این ترمینال عملیات عمرانی با بودجه 240 میلیون دلاری برای ایجاد تغییرات ظاهری شروع شد. این عملیات باعث شد ظاهر ترمینال 2 با استفاده درست از گیاهان و شیشه مدرن تر شود و علاوه بر این فضایی بیشتری برای گسترش رستوران‌ها ایجاد شود. این عملیات در سال 2006 به پایان رسید.

  • ترمینال 3

جدیدترین ترمینال فرودگاه چانگی در 9 ژانویه 2008 شروع به کار کرد. اولین پرواز ورودی این ترمینال از شهر سان فرانسیسکو توسط هواپیمایی سنگاپور انجام شد.

این ترمینال ظرفیت پذیرش 22 میلیون مسافر در سال را داراست. این ترمینال دارای 28 گیت اتصال هواپیماست که به این ترتیب تعداد گیت‌های تمام فرودگاه چانگی را به 92 می‌رساند. 8 عدد از گیت‌های این ترمینال برای اتصال هواپیماهای جدید A380 طراحی شده‌اند.

در طراحی این ترمینال از یک فن‌آوری معماری استفاده شده‌است که به مسافران اجازه می‌دهد با حداقل استفاده از علائم و تابلوها مسیر خود را پیدا کنند.

سقف این ترمینال دارای دریچه‌های خودکاری است که با چرخش در جهت‌های مختلف در طول روز نور محیط را تنظیم می‌کنند.

از دیگر مشخصات این ترمینال باغچه عمودی پنج طبقه‌ای به نام Green Wall است که با طول 300 متر ساختمان اصلی ترمینال را پوشش می‌دهد.

قطارهای Skytrain در حال حاضر با 7 ایستگاه هر سه ترمینال اصلی فرودگاه را به یکدیگر متصل می‌کنند.

  • ترمینال پروازهای ارزان قیمت  (Budget Terminal)

این ترمینال در 26 مارچ 2006 به منظور سرویس دهی به پروازهای خطوط هوایی ارزان قیمت (LCC: Low Cost Carriers) راه‌اندازی شد. این ترمینال در بلوار فرودگاه منطقه چانگی در نزدیکی ساختمان اصلی فرودگاه قرار دارد. طراحی ساده و یک طبقه این ترمینال با مساحت 28 هزار و 200 متر مربع باعث می‌شود هزینه بلیط پروازهای ارزان قیمت بسیار پایین بماند.

از سال 2006 تاکنون ظرفیت این ترمینال از 2.7 میلیون مسافر در سال به 7 میلیون مسافر در سال رسیده‌است.

www.changiairport.com

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز