همشهری آنلاین: تلسکوپ مادون قرمز وایز ناسا به تازگی اولین سالگرد پرتاب خود به فضا را با ارسال تصاویر شگفت انگیزی از سحابی‌های کیهانی جشن گرفت

تلسکوپ مادون قرمز فضایی وایز 14 دسامبر 2009 پرتاب شد. این تلسکوپ به تازگی به مناسبت اولین سالگرد حضور خود در فضا تصاویری رنگی و بسیار دیدنی از ابرهای گاز و گرد و غبار بین ستاره‌ای که "سحابی" نامیده می‌شوند را به زمین ارسال کرد.


اولین تصویر مربوط به ساختاری است که "سحابی ستاره مشتعل" نامیده می‌شود. این سحابی حدود هزار و 500 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ارابه ران واقع شده است. در قلب این سحابی ستاره‌ای با عنوان AE Aurigae قرار دارد.

AE Aurigae که همچنین با عنوان "ستاره گریزان" نیز شناخته می‌شود در "خوشه ذوزنقه ناموازی" واقع در صورت فلکی جبار متولد شد اما در اثر برخورد با یک منظومه ستاره‌ای دوتایی در حدود 5/2 میلیون سال قبل از زادگاه خود به بیرون پرتاب و وارد سحابی ستاره مشتعل شد.

تصویر دوم تلسکوپ وایز مربوط به سحابی عروس دریایی است که همچنین با شناسه IC 443 نیز شناخته می‌شود. این سحابی در حدود فاصله 5 هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی جوزا واقع شده است. این ستاره دریایی کیهانی، باقیمانده یک ستاره بسیار عظیم است که بین 5 هزار تا 10 هزار سال قبل منفجر شده است.

این تصویر موزائیکی مربوط به سه سحابی است که بخشی از "ابر مولکولی جبار" را واقع در فاصله حدود هزار و 500 سال نوری از زمین نشان می‌دهد. این تصویر فضایی از آسمان را پوشش می‌دهد که حدود سه برابر عریض‌تر و بلندتر از یک ماه کامل است.

سومین سحابی که NGC 2023 نامیده می‌شود شبیه یک دایره درخشان به نظر می‌رسد که نیمه پایینی تصویر را می‌پوشاند. در این تصویر، رنگ آبی نور تابش شده در طول موج 4/3 میکرون را نشان می‌دهد که مربوط به یک ستاره داغ است. اجرام خنک‌تر که گرد و غبار سحابی را تشکیل می‌دهند به رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شوند. رنگ سبز مربوط به طول موج 6/4 میکرون و رنگ قرمز مربوط به طول موج 12 میکرون است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویر آخر، سحابی IC 2944 را نشان می‌دهد که همچنین با عنوان Lambda Centauri شناخته می‌شود. این سحابی در فاصله حدود 5 هزار و 800 سال نوری از زمین در صورت فلکی قنطوروس واقع شده است.

در این تصویر رنگ‌های آبی و سبز یشمی طول موج‌های 4/3 و 6/4 میکرون را نشان داده که مربوط به نور تابیده شده از ستارگان است. رنگ‌های سبز و قرمز طول موج‌های 12 و 22 میکرون را نشان می‌دهند که نور ساطع شده از گرد و غبار گرم است

ساختار حلقه ای شکل سبز رنگ نردیک به میانه تصویر در حدود 77 سال نوری پهنا دارد.

تلسکوپ فضایی وایز از زمان پرتاب تاکنون بیش از صدها میلیون سیارک، ستاره و کهکشان را رصد کرده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹