همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: تصور کنید، برای نشستن بر روی نیمکت های پارک محله تون مجبور به پرداخت چند سکه بودید، چکار می کردید؟

در نگاه اول این تیتر خبری بیشتر شبیه یک شوخی به نظر می رسد. در صورتی‌ که کاملا واقعی است. نیمکت‌هایی با خارهای متحرک که با چند سکه قابل کنترل است. نیمکت‌هایی که در آینده نزدیک در همه پارک‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

سطح این نیمکت‌های سکه‌ای پوشیده از میخ‌ها یا خارهایی فولادی با قطر زیاد است که در فواصل حساب شده جاگذاری شده است. به اینها نیمکت‌های خصوصی می‌گویند، به حق چیزهای ندیده و نشنیده...

یعنی بدون پرداخت پول هیج جوری نمی‌توانید بر روی آن بنشیند. ولی بعد از انداختن چند سکه در صندوق این نیمکت‌ها میخ‌ها یا به عبارتی خارهای کاشته شده این نیمکت در عرض چند ثانیه فرو رفته و شما می‌توانید، بنشینید. آنها طوری طراحی شده اند که چند تانیه پس از بلند شدن شما، شروع به بلند شدن می‌کنند.

سازنده و طراح این نمیکت‌ها آ قای فابین برنسینگ Fabian Brunsing که از طرفداران نظریه آزادی فردی هست، می گوید: چرا شهرها باید دارای نیمکت‌هایی رایگان در پارک‌ها برای هر آدم بیکار، تنبل، معتاد و... باشند.

طراحی آقای فابین که یک عکاس و طراح آلمانی است این سوال را برای شهروندان بوجود آورده است؛ "پس مالیاتی که آنها پرداخت می‌کنند، برای چیست؟"

نویسنده مقاله به طنز می افزاید؛ "از این به بعد ما باید برای شنیدن قار قار کلاغ ها، نشستن روی چمن، دیدن فواره‌های آبی پارک‌ها و... پول پرداخت کنیم. به هر حال، امیدواریم این طراح در حد یک شوخی باشد. در غیر این صورت فکر می کنم دولت ما خود را مسخره جهان خواهد شد."


http://www.fastcodesign.com

 

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹