همشهری‌آنلاین: سیزدهمین شماره از ویژه‌نامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من منتشر شد.

این نشریه کاری از گروه مجلات همشهری است که به شناخت میراث طبیعی و فرهنگی ایران می‌پردازد. پرونده اصلی این شماره از نشریه، به یوزپلنگ ایران اختصاص یافته و رد این جانور را در 2 بخش مجزا در تاریخ و طبیعت ایران ردیابی کرده است.

در گزارش بخش اول با نام «ناموس حیات‌وحش ایران»، زیستگاه‌های یوزپلنگ در ایران قدم به قدم شناسایی شده و تفاوت‌های یوز آسیایی با یوزهای آفریقایی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم این پرونده با نام «یوزنامه»، رد این جانور منحصربه‌فرد را در تاریخ و ادبیات ایران پیگیری کرده است.

بخش تاریخ این شماره از «سرزمین من»، مطلبی است با نام «دریغ از عتیق» که در آن نگاهی به طرح احیای میدان تاریخی عتیق اصفهان انداخته شده است؛ طرحی که باعث شده یکی از میدان‌های تاریخی این شهر پرقدمت آسیب ببیند.

همچنین «سرزمین من» در بخش مردم‌شناسی این شماره، به روستای تاریخی و شگفت‌انگیز کندوان در آذربایجان‌شرقی سر زده؛ روستایی که ساکنانش از قرن‌ها پیش خانه‌هایشان را در دل کوه کنده‌اند. زندگی امروز و عادت‌های دیروز این روستاییان را در گزارشی با عنوان «آرامش در میان صخره‌ها» خواهید خواند.

گنبد نمک دشتی که یکی از عجایب طبیعی استان بوشهر است، مطلب دیگری‌ست که نویسندگان این نشریه در بخش «خلیج‌فارس» به آن پرداخته‌اند. گزارش علمی درباره این پدیده زیبا «جشنواره رنگ و نمک» نام دارد.

«یک جهان در یک گلستان» در بخش طبیعت این شماره از «سرزمین من» منتشر شده، که گزارش سفری به پارک ملی گلستان، یکی از متنوع‌ترین مناطق زیست‌محیطی ایران است. منطقه‌ای که در تنوع اقلیمی و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری، در خاورمیانه مقام اول را داراست.

«سرزمین من» در سیزدهمین شماره خود و بخش امامزاده که یکی از بخش‌های ثابت مجله است، این‌بار به زیارت امامزاده «عبدالصالح مرزرود» رفته و در گزارشی به نام «مزاری در مرزرود» تاریخ و معماری بارگاه او را بررسی کرده است.

«حیات مفرح» عنوان گزارش بخش زیر پوست شهر این شماره از نشریه است. این گزارش به تفریحی متفاوت برای تهرانی‌ها در بوستان حضرت ابراهیم می‌پردازد. در این گزارش می‌خوانید که چطور در پایتخت شلوغ می‌توان در کنار عناصر چهارگانه طبیعت روز را خوب و خوش گذراند.

بخش همکاران سرزمین من، در این شماره گزارش جذابی را منتشر کرده، گزارشی با عنوان «چرا هیروگلیف؟» که از مجله انگلیسی زبان Dig انتخاب شده است. این گزارش با تصاویر جالب و بامزه به زبانی مخصوص کودکان نوشته شده و «سرزمین من» نیز سعی کرده در ترجمه خود این شیوه را حفظ کند؛ در تکمیل این مطلب یادداشتی هم با عنوان «کودکان و سرزمین من» در این شماره از مجله منتشر شده است.

در گرمای مردادماه امسال، بخش راهنمای سفر «سرزمین من» سه سفر متفاوت را به خوانندگانش پیشنهاد کرده: «سفر به رویای مه‌آلود» راهنمای گام به گام در جاده اسالم - خلخال با ماشین، دوچرخه و پای پیاده است، «شنا در آب‌های شیرین» راهنمایی برای شنا در دریاچه زریوار و تماشای طبیعت اطراف بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان است، و «رمضان‌گردی از افطار تا سحر» راهنمای ویژه این شماره از «سرزمین من» به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان است که خوانندگان را برای خوردن غذاهای ویژه این ماه در شب‌های گرم ماه رمضان راهنمایی می‌کند. [توصیه‌های بهداشتی برای سفر]

سرزمین من در 132 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 2500 تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه و همراه با پوستر رایگان منتشر شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷