دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من از سال 1387 تاکنون 24 شماره روانه بازار کرده که از این مجموعه، چهار شماره آخر در دوره جدید آن منتشر شده‌اند

به گزارش همشهری‌آنلاین  سرزمین‌ من در حوزه ایران‌شناسی و ایرانگردی و به همت گروه مجلات همشهری منتشر می‌شود.

از این شماره در سرزمین‌من هر ماه مطلب ویژه‌ای را در بخش «سفرنامه» مجله خواهید خواند. این مطلب که به صورت سریالی است و برای اولین بار منتشر می‌شود، ناگفته‌های سفرنامه برادران امیدوار است؛ همان دو برادری که 60 سال پیش تمام جهان را گشتند و سفرنامه‌شان بارها منتشر شده است.

«شرط اول قدم آن است که مجنون باشی» نخستین بخش از ناگفته‌های این جهانگردی است و در شماره‌های بعد بخش‌های دیگر ناگفته‌های سفر این دو برادر جهانگرد ایرانی را خواهید خواند.

این شماره «سرزمین‌من» برای خوانندگان تهرانی و غیرتهرانی با دو جلد متفاوت منتشر شده، جلدی با تصویر آب‌تنی در پارک آبی آزادگان با تیتر «دریا در پایتخت» برای خوانندگان ساکن در شهر تهران و جلدی با تصویر خرس قهوه‌ای ایران با تیتر «رودرروی خرس ایران» برای خوانندگانی که خارج از تهران زندگی می‌کنند.

«زیرآسمان جلفا» که در بخش «تاریخ» این شماره منتشر شده، یکی از جالب‌ترین مطالب این نشریه است. در این مطلب که به قلم «علی خدایی» قصه‌نویس مطرح ایرانی نگاشته ‌شده، یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین محلات تاریخی اصفهان را با این نویسنده قدم خواهید زد.یکی از مطالب جالب دیگر این شماره ماهنامه «رودررو با خرس ایران» است که در بخش «حیات‌وحش» منتشر شده. این مطلب علمی جدای از آنکه نگاهی جانورشناسانه به این گوشتخوار انداخته، روایت سفر و رویایی در زیست‌گاه‌های خرس قهوه‌ای ایران است؛ جانوری که بزرگ‌ترین گوشتخوار خشکی‌های ایران محسوب می‌شود.

«سرزمین‌من» در ماه مرداد ـ گرم‌ترین ماه سال ـ با گزارش «دریا در پایتخت» شما را برای تفریح و آب‌تنی به پارک آبی آزادگان برده است. در این گزارش ـ راهنما، علاوه بر آنکه گزارشی از یک تفریح هیجان‌انگیز را خواهید خواند، چگونگی رسیدن به این پارک تهران و تفریح در آنجا را هم یاد خواهید گرفت.در بخش «طبیعت» این شماره با گزارش «لب دریای کبود» در ساحل خنک دریاچه کیو در استان لرستان گردش خواهید کرد، دریاچه‌ای در دل شهر خرم‌آباد که به لهجه مردمش کبود و آبی معنا می‌دهد.

«مرا به آسمان ببر» عنوان گزارش جالبی است که در بخش «جهان» این شماره چاپ شده‌ است. در این گزارش «بابک امین‌تفرشی» شش منطقه مناسب رصد آسمان شب در تمام جهان را به شما معرفی خواهد کرد که می‌توان شگفتی‌های آسمان را در کنار آثار طبیعی و تاریخی دید.

راهنمای سفر این شماره «سرزمین‌من» هم مطالب متفاوتی برای خوانندگان ارائه کرده ‌است:در نخستین بخش راهنما یعنی «شکم‌گردی» دو مطلب برای خوانندگان منتشر شده: در بخش «سفره ایرانی»، «خوراک سفیدبخت» راهنمای تهیه آش‌دوغ اردبیل را خواهید خواند و در بخش «شکم‌کده» در مطلب «خنک بالاتر از ونک»، خوردن بستنی در بستنی‌فروشی یوگن‌فریز را به شما پیشنهاد کرده است.

سرزمین من

در بخش «خرید»، «چاروق به شرط چاقو» شما را برای انتخاب و خرید سوغاتی‌های زنجانی یعنی، چاروق، چاقو، ملیه، فرش و مس روانه این استان کرده است. در بخش «ماجراجویی»، «شنا در غار اسرارآمیز» راهنمای گردش و ماجراجویی در غار دانیال استان مازندران را خواهید خواند و با «در جوار هم‌جواران» برای سفر و زیارت مرقد امامزادگان یاسر(ع) و ناصر(ع) به روستایی در اطراف شهر مشهد خواهید رفت.

در بخش «اقامت» این شماره، «شبی در دل سنگ» راهنمای اقامتی است در هتل سنگی لاله کندوان که با اقامت در آن تجربه‌ای متفاوتی از یک شب اقامت در یک خانه صخره‌ای را کسب می‌کنید. همچنین در بخش «میراث» این شماره دو راهنما پیش‌روی‌تان است: در قسمت «تاریخ‌گردی» با مطلب «از جرجان تا گرگان» در بافت تاریخی دو شهر گنبد و گرگان گشت خواهید زد و در «پیش به سوی مشروطه» که در قسمت «موزه‌گردی» چاپ شده، راهنمای کاملی برای سفر و گردش در موزه مشروطه شهر تبریز پیش‌رو خواهید داشت؛ آن هم به خاطر روز 14 مرداد سالروز صدرو فرمان مشروطیت ایران. در بخش «روستاگردی»، «سفر به بام زردآلوها» راهنمای سفر به روستای بکر زنوزق در استان آذربایجان‌شرقی را خواهید خواند و در بخش «آخر هفته»، «تنگه‌ای برای رفع دلتنگی» را که راهنمای سفر یک روزه است به تنگه‌واشی در جاده فیروزکوه، برای یک روز تعطیل آخر هفته.

در بخش «تور پیشنهادی» هم ‌با مطلب «هم زیارت هم طبیعت» توری زیارتی، تاریخی و طبیعی در استان خراسان‌رضوی به شما پیشنهاد شده است. همچنین در بخش «ابزار سفر» و در مطلبی با عنوان «پوششی برای قلب دوم» خواهید خواند که چطور متناسب با فصل و نوع سفر، کفش مناسب سفر را انتخاب کنید.چهارمین شماره از دوره جدید ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در 132 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 3000 تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

کد خبر 142559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز