همشهری آنلاین: طرح پایش ماهواره‌ای تالاب پریشان استان فارس در نشست کمیته جوامع محلی این تالاب در شهرستان کازرون مصوب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوول طرح پایش ماهواره‌ای بین‌المللی زیست محیطی استان فارس در نشست این کمیته اظهار داشت: هم اینک پایگاه ماهواره ای بین‌المللی زیست محیطی با مشارکت و همیاری استانداری فارس، فعالیت خود را در شیراز آغاز کرده است.

محمد جواد نعمت اللهی افزود: این ماهواره تغییرات زیست محیطی و تغییرات زمینی را در کمترین زمان، مشخص می‌کند.

وی گفت: در صورتی که مدیریت حفاظت از تالاب‌های ایران، اعتبارات مورد نیاز این پایگاه ماهواره‌ای را تامین کند، این پایگاه می‌تواند اطلاعات مرتبط با تالاب پریشان از جمله تغییرات آب تالاب، آلودگی‌هایی که به این دریاچه زیان وارد می‌کند و همچنین شوری آب این دریاچه را در کوتاهترین زمان از طریق ماهواره اعلام می‌کند.

نعمت اللهی بیان کرد: پس از مصوب شدن این طرح در این کمیته محلی، این طرح به همراه طرح آموزش نیروهای زیست محیطی، برای تامین اعتبار به کمیته استانی فارس، ارسال شد.

مدیر امور آب شهرستان کازرون هم در این نشست گفت: هم اینک ‪ ۹۵۲‬حلقه چاه اطراف تالاب پریشان وجود دارد که از این میزان ‪ ۲۹۵‬حلقه آن غیر مجاز حفر شده است.

یکی از اهالی جوامع محلی تالاب پریشان هم در این نشست اظهار داشت: دو معضل بزرگ این تالاب را تهدید می‌کند، نخست اینکه اراضی اطراف این دریاچه که پوشیده از چمن است در حال تخریب شدن است و دیگری حفر چاههای غیر مجاز اطراف این تالاب است.

امرالله شیبانی افزود: چنانچه پیش از این از حفر چاههای غیر مجاز در اطراف این تالاب جلوگیری می‌شد، امروز ناچار نبودیم نسبت به جمع آوری آنها، اقدام کنیم.

همچنین در این نشست مقرر شد، همزمان با دهه مبارک فجر، با حضور نمایندگان دولت، نمایندگان جوامع محلی و سایر ارگان ها، برنامه مدیریتی تالاب پریشان که از جمله مصوبات دولت است، بصورت نمادین، امضا شود.

تشکیل کمیته صید و صیادی، طرح پایش ماهواره‌ای تالاب، معیشت جایگزین و مقابله با بحران‌های زیست محیطی و آموزش نیروهای زیست محیطی از جمله طرح های مصوب این نشست بود.

دریاچه پریشان با وسعت ‪ ۴۳‬کیلومترمربع یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که در سه کیلومتری روستای ایاز آباد در ‪ ۱۲‬کیلومتری جنوب شرق شهرستان کازرون و در حاشیه جنوبی ارتفاعات زاگرس واقع شده است.

دریاچه پریشان به نام‌های فامور، مور، شور و کازرون نیز اشتهار دارد.
شهرستان کازرون در فاصله ‪ ۱۲۰‬کیلومتری جنوب غرب شیراز، واقع شده است.

کد خبر 99976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز