همشهری آنلاین: سخنگوی طرح تحول اقتصادی با تاکید بر پوشش فراگیر حمایتی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، زمان واریز وجه به حساب مردم را شب قبل از اجرا شدن طرح اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، فرزین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، جامعه مورد حمایت را شامل همه قشرها دانست و گفت: برای این منظور از روش های نقدی ، غیرنقدی و تامین اجتماعی استفاده خواهد شد.

وی افزود : در ابتدا حدود 70 درصد زیر پوشش قرار می گیرند و 30 درصد بقیه هم با روشهایی که اگر بتوانیم نقدی و در غیر این صورت غیرنقدی و تامین اجتماعی شامل می شوند.

فرزین با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران گفت : ما از ابتدا می دانستیم که مانند بسیاری کشورها در ایران هم نمی شود درآمد مردم را تشخیص داد به همین جهت معمولا از متغیرهای غیردرآمدی برای این کار استفاده می شود و در مرکز آمار نیز از 5 متغیر غیردرآمدی استفاده و اطلاعات داده شده با پایگاه های اطلاعاتی موجود راستی آزمایی شد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت بروز برخی شبهات را ناشی از این 5 متغیر ذکر کرد و افزود : اطلاعات جمع آوری شده به 2 سال قبل مربوط می شد و همچنین مرکز آمار از روشهایی استفاده کرده بود که اطلاعات را به متغیرهای درآمدی تبدیل کند ولی این مدل باید ابتدا وارد کارگروه شده و بعد از تصویب اعلام شود.

فرزین ادامه داد ، ما با اصلاح قیمت حامل های انرژی عملا ارتباط پرداخت یارانه را میزان هزینه مردم قطع می کنیم که این امر یکی از نقاط مثبت این طرح است و به این وسیله به کسانی که مصرف کمتری دارند ، می توانیم یارانه بیشتری پرداخت کنیم.

وی افزود : از اهداف این طرح پوشش بیشتر افراد فقیر و متوسط جامعه است به همین دلیل ما فکر می کنیم اجرای آن عدالت را در کشور برقرار می کند البته این تصور که فردی اصلا زیر پوشش قرار نگیرد اشتباه است و دولت از همه حمایت خواهد کرد.

فرزین تصریح کرد:از آنجا که نمی توانیم دقیقا مشخص کنیم افراد در چه دهکی قرار دارند ، از واژه خوشه استفاده می کنیم و وقتی می گوییم خوشه یک یعنی 40 درصد مردم ، خوشه دوم 30 درصد و خوشه سوم که طبقات بالای جامعه را شامل می شود ، 30 درصد سوم هستند و از آنجا که درآمد حاصل از خوشه سوم بیشتر و بازپرداخت به خوشه اول بیشتر است هدف حمایت از کسانی که زیر خطر فقر هستند محقق می شود.

معاون وزیر اقتصاد مهلت دولت برای اجرای طرح 3 ماه ذکر کرد و گفت: 2 تا 3 روز پیش این قانون به دولت ابلاغ شد، از این رو تا اردیبهشت فرصت هست و مردم هم مطمئن باشند که با تنخواه پیش بینی شده برای دولت ، پیش از آغاز طرح منابع به حساب بانکی افراد واریز خواهد شد.

وی به حمایت های طرح از بخش کشاورزی و صنعت نیز اشاره کرد و افزود: 30 درصد از منابع در اختیار این دو بخش و صادرات غیرنفتی قرار می گیرد علاوه بر این راهکار دیگر استفاده از قیمت های تبعیضی و ترجیحی در برق و گاز است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: نکته دیگری که در این زمینه کار شده و نتایج دقیق آن در آینده اعلام خواهد شد این است که با اصلاح قیمت حامل های انرژی در بخش تولید، این بخش به سمت اصلاح فناوری خواهد رفت، علاوه بر این از تخفیف مالیاتی می توانیم استفاده کنیم و تلاش بر این مبناست که واحدها به سمت بهینه سازی انرژی بروند البته با مطالعاتی که در وزارت صنایع در حال انجام است و پس از نهایی شدن اعلام می شود، برای واحدهایی که مصرف انرژی بالایی دارند فرصت لازم برای تغییر فناوری ایجاد خواهد شد.

فرزین درباره شیوه اطلاع رسانی در این زمینه گفت:‌ این بحث یک سال و نیم است که مطرح شده و در این مدت جلسه های زیادی با همه عاملان اقتصادی در کشور داشتیم ولی الان که قانون ابلاغ شده وارد مرحله جدیدی می شویم یعنی بسته های اجرایی را باید نهایی کنیم.

وی افزود: به همین دلیل در بسته های اجرایی جلساتی با همه واحدهای صنفی در اتاق اصناف پیش بینی شده است و طی یک یا دو هفته آینده نیز همایش ملی در این زمینه برگزار خواهد شد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی با اشاره به تصور گرانی در جامعه گفت: با برخی تصورها در جامعه علائم غلط به بازار داده می شود، هم اکنون اقلامی مانند شکر و آرد قاچاق می شود از این رو مطمئنا با هدفمند کردن یارانه کالاهای اساسی، قیمت آنها افزایش نخواهد یافت.

وی افزود: برخی نگرانی های جامعه از شایعه ناشی می شود این در حالی است که دولت به اندازه کافی ذخایر ارزی دارد و الان ما طرح ذخیره سازی را شروع کرده ایم و وقتی طرح شروع می شود، ما مطمئن هستیم که کالای اساسی در بازار بیش از قبل موجود خواهد بود از این رو اصلا انتظار نداشته باشید که کالاهای اساسی گران شود.

فرزین تصریح کرد: ما آماده هستیم تا همه ابهامات مطرح شده را برطرف کنیم و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که با اجرای طرح تحول وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت و کشور به اهداف عالیه ای که در افق 1404 تعریف شده نزدیک تر خواهد شد.

کد خبر 99900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز