یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم ونزوئلا روز یکشنبه 3 دسامبر (12 آذر) برای انتخاب رییس جمهور این گشور پای صندوق‌های رای رفتند.

به نوشته ال موندو،ونزوئلایی‌ها در این انتخابات در واقع یا به تمدید دوره شش ساله ریاست جمهوری هوگو چاوز برای سومین بار رای خواهند داد و یا مانوئل روسالس راستگرا را برای اولین بار در مقام رییس جمهور بر خواهند گزید.

این انتخابات در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شوند. مراکز رای گیری نیز ساعت 6:00 صبح به وقت ونزوئلا باز شده‌اند و تا ساعت 16:00 بعد از ظهر به اخذ رای خواهند پرداخت.

در جریان این انتخابات از رای دهندگان انگشت نگاری نیز خواهد شد،تدبیری که به گفته دولت برای جلوگیری از تقلب اتخاذ می‌شود، این اقدام ستاد انتخابات ونزوئلا باعث شده که گروه‌های مخالف دولت این ادعا را مطرح کنند که دولت درصدد کنترل آرای انتخاباتی برآمده است.

با این حال روز یکشنبه و پس از آنکه ونزوئلا روز آرامی را در روز شنبه سپری کرد، 16 میلیون نفر ازمردم واجد شرایط رای به پای صندوق‌های رفتند تا از میان انقلاب سوسیالیستی چاوز و تغییر مسیر به سمتی که مانوئل روسالس از آن تحت دموکراسی اجتماعی یاد می‌کند ، یکی را برگزینند.

در روز پنج شنبه ،روز پایانی مبارزات انتخاباتی نیز دو رقیب بر رعایت قانون انتخابات تاکید کردند،اگرچه هر دو کاندیدا عدم اعتماد خویش را نسبت به فعالیت‌های تخریبی حزب رقیب اعلام کردند.

چاوز 52 ساله فردی است که تمام نظر سنجی‌های انجام شده تا پیش از یکشنبه گذشته او را فرد پیروز انتخابات نشان می‌دهند.او به همراه رومانوئل روسالس که 40 حزب مخالف دولت وی را حمایت می‌کنند در کنار 12 کاندیدای دیگر که همگی آن‌ها ناشناخته هستند،پای به میدان مبارزات انتخاباتی گذاشته است.

به این ترتیب مشخص می‌شود که ونزوئلا جامعه‌ای است دوقطبی که در یک طرف آن فقرایی قرار دارند که از انقلاب سوسیالیستی چاوز حمایت می‌کنند و در طرف دیگر مردم ثروتمند که از روسالس پشتیبانی می‌کنند.

ویسنته دیاس یکی از ناظران شورای ملی انتخابات می‌گوید:امروز (یکشنبه 3 دسامبر) ونزوئلا روز آرامی را به رغم برگزاری انتخابات پشت سر خواهد گذاشت.او همچنین گفت هر کس در انتخابات نفر اول شود، همگان او را فرد پیروز قلمداد خواهند کرد.دیاس مگوید:امکان ندارد پس از انتخاباتی آرام،ناآرامی رخ دهد،فردی پیروز خواهد شد وفرد دیگری نفر دوم و همگان نتیجه انتخابات را به رسمیت خواهند شناخت.

کد خبر 9977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز