یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیندا دی کروک برای یک چهارم قرن پس از حادثه اتومبیلی که نای او را خرد کرد، در درد دائمی به سر می‌برد.

 اما امروز او یک نای جدید پیوندی دارد. پزشکان نای به دست آمده از یک مرد مرده را به بازوی او پیوند زدند،  و در پس از رشد بافت جدید، آن را به گلوی او پیوند زدند.

به گفته کارشناسان شیوه‌ای که این پزشکان برای آموختن بدن به پذیرش بافت اهدایی به کار بردند، می‌تواند به ایجاد روش‌های جدیدی برای رشد دادن یا پروش اندام‌ها درون بدن بیماران منجر شود.

 گرچه این تکنیک جدید مانند داستان‌های علمی‌تخیلی به نظر می‌ر‌سد، اما دو کروک می‌گوید این شیوه زندگی او را متحول کرده است. او دیگر مجبور نیست داروهای ضد رد پیوند مصرف کند.

به گزارش آسوشیتدپرس این زن 54 ساله بلژیکی گفت: "زندگی پیش از پیوند با و جود درد مداوم و سوزش و خارش مداوم در گلو و نای برای من مشکل و مشکل‌‌تر می‌شد."

 دکترها در بیمارستان دانشگاهی لوون در بلژیک نای اهدایی را در قدم اول در بازوی دو کروک  پیوند زدند تا بدن او این اندام را بپذیرد و خون‌رسانی به آن را دوباره شروع کند.
حدود 10 ماه بعد، هنگامی که بافت کافی در اطراف نای رشد کرد تا امکان توقف دریافت داروها را بدهد، نای از به محل اصلی‌اش انتقال داده شد.

مشروح این مورد در روز پنجشنبه 14 ژانویه در نشریه پزشگی نیوانگلند منتشر شده است.
دکتر پیر دلاره ، جراحی که سرپرست گروه درمان‌کننده دو کوک بود، گفت: "این گام بزرگی در جهت پیوند نای است."

 دو کروک سال‌ها مجبور بود درد و ناراحتی داشتن دو استنت فلزی را تحمل کند که راه نای او را باز نگه می‌داشت. او به جستجوی پزشکانی بود که بتوانند او را کمک کنند و دکتر دلاره را روی اینترنت یافت.

 دلاره و همکارانش که عمل مشابه را در مقیاس کوچکتر برای بیماران سرطانی انجام داده بودند، موافقت کردند که نای جدیدی برای دوکروک بسازند. هنگامی که پزشکان نای اهدایی مناسب را پیدا کردند، آن در بافت‌های خود دو کروک پیچیدند و درون بازوی چپ او کاشتند. در آنجا آنها یک شریان بزرگ را به آن متصل کردند تا جریان خون دوباره برقرار شود.

برای حدود 8 ماه او داروهایی را دریافت می‌کرد تا مانع دفع این اندام جدید بوسیله دستگاه ایمنی شود. پس از این مدت، گرچه برخی از بافت‌ها از نای اهدایی مرد باقی ماند، بافت خود دوکروک اکنون اندام را پوشانده بود و او دیگری نیازی به مصرف داروهای ضدپیوند نداشت.

 سال گذشته نیز پزشکان اروپایی اعلام کردند که یک نای اهدایی را با بافت‌های رشد پیدا کرده از سلول‌‌های بنیادی بیمارشان پوشانده‌اند، و به این ترتیب نیاز به مصرف داروهای مهارکننده ایمنی را برطرف کرده‌اند.

[اولین پیوند نای در جهان]

 تا به حال تنها موارد معدودی از پیوند نای در جهان انجام شدهاست. دکتر دلاره و همکارانش پس از پیوند نای به دوکروک پیوند مشابهی را به یک مرد 18 ساله و دو بیمار دیگر که برای این درمان آماده شده بودند، انجام داده‌اند.

کد خبر 99699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز