همشهری آنلاین: انگلیس پس از مدت‌ها انتظار به خاطر رسوایی داروی تالیدآمید که به نقص اندام صدها نوزاد در پنجاه سال پیش انجامید ابراز تاسف کرد و 32 میلیون دلار را برای حمایت آسیب‌دیدگان اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این ابراز تاسف به همراه کمک 20 میلیون پاوندی،‌ باعث خوشحالی بسیاری از قربانیان شد،‌گرچه برخی سوال می‌کنند چرا این اعلام، این همه طول کشید، و دیگران می‌گویند این بیانیه در حد یک معذرت‌خواهی کامل نیست.

داروی تالیدامید در دهه 1960 برای درمان تهوع دوران بارداری مورد استفاده قرار می‌گرفت، و استفاده از آن باعث شد که نوزادانی با نقائص جسمی به دنیا بیایند.

 466 بازمانده دوران مصرف این دارو مستحق دریافت کمک مالی تعیین شده هستند.

 وزیر بهداشت انگلیس، مایک اوبراین به مجلس عوام این کشور گفت: "می‌دانیم که بسیاری از قربانیان مصرف تالیدامید مدت درازی برای این اعلام انتظار کشیده‌اند."

 "دولت تاسف شدید و همدردی عمیق خود را به خاطر آسیب و رنج افراد آسیب‌دیده در دوره 1958 تا 1961 که مادران‌شان داروی تالیدامید را مصرف کردند، ابراز می‌کند."

 تالیدامید در سال 1961 به خاطر اثراتش از جمله رشد نکردن دست و پاها، آسیب مغزی و سایر مشکلات- مورد توجه فعالان رسانه‌ای قرار گرفت.

تخمین زده می‌شود حدود 12000 بازمانده از دوران مصرف تالیدامید در کل جهان وجود داشته باشند.

 سال گذشته دادگاه فدرال برزیل به دولت این کشور دستور داد که به کودکان و مادرانی که این دارو را مصرف کرده‌اند، غرامت بپردازد.

کد خبر 99625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز