همشهری آنلاین: بهتر است هنگام دادن شربت سرماخوردگی و دیگر داروهای مایع به جای قاشق از وسیله اندازه‌گیری دقیق‌تری استفاده کنید.

یک بررسی تازه نشان می‌دهد که بسته به اندازه قاشق، افراد ممکن است داروی بیش از حد کم یا بیش از حد زیادی را به درون آن بریزند.

به گزارش لایوساینس این بررسی شامل 195 دانشجوی دانشگاه می‌شد که از آنها خواسته شده بود که تا به اندازه یک قاشق چایخوری (5 میلی‌لیتر) از یک داروی مایع را به درون یک قاشق با اندازه متوسط و یک قاشق بزرگ بزنند.

 پژوهشگران برای اینکه درک بهتری از حجم یک قاشق چایخوری ایجاد کنند، دانشجویان را واداشتند تا ابتدا با دارو را با یک قاشق چایخوری بردارند و بعد سعی کنند آن را به درون دو قاشق دیگر بریزند.

مشارکت‌کنندگان در این بررسی به طور متوسط 4.58 میلی‌لیتر از دارو را به درون قاشق متوسط یعنی حدود 8 درصد کمتر از مقدار تجویز شده ریختند و در مقابل 5.58 میلی‌لیتر یا تقریبا 12 درصد بیشتر دارو به درون قاشق بزرگ ریختند.

با این وجود این دانشجویان اطمینانی بالاتر از حد متوسط در مورد ریختن دقیق دارو ابراز می‌کردند.

 برایان واسنیک، رئیس آزمایش غذا و برند دانشگاه کورنل، سرپرست این پژوهش در این باره گفت: "12 درصد داروی بیشتر، ممکن است مقدار زیادی به نظر نرسد، اما این مقدار اضافی خر چهار تا 8 ساعت یک بار، تا چهار روز تکرار می‌شود. بنابراین واقعا ممکن است به میزان داروی دریافتی به حد خطرناکی برسد."

 از طرف دیگر مشارکت‌کنندگان در این بررسی در شرایط معمول، در اتاق با نور کافی و در میانه روز داروی سرماخوردگی داروی سرماخوردگی را به درون قاشق می‌ریختند. اما به گفته واسنیک: "اما در میانه شب، هنگام خستگی، احساس ناراحتی و در حالت عجله هنگامی که کودک گریه می‌کند، احتمالا خطا بدون شک بیشتر است."

 اساسا، خطای بصری در این مورد به وجود می‌آید اثر "تضاد اندازه" نامیده می‌شود. در این خطای بصری ما از یک شیء به عنوان یک نقطه ارجاع استفاده می‌کنیم که براساس آن اندازه یک شیء مجاور را اندازه می‌گیریم. برای مثال هنگامی یک فرد با قد متوسط در کنار یک دوست با قد بسیار بلندش می‌ایستد، کوتاه‌تر به نظر می‌رسد، اما هنگام یکه در کنار یک فرد کوتاه‌قدتر می‌ایستد، بلندتر به نظر می‌رسد.

واسنیک گفت: "همین قضیه در مورد ریختن دارو مطرح است. وقتی فرد محتوای یک قاشق چایخوری را به درون قاشق بزرگ ریخته می‌شود، مقدار آن کم به نظر برسد، بنابراین شما بیشتر دارو درون آن می‌ریزید." این امر به دادن داروی بیش از حد می‌انجامد. عکس این قضیه در مورد ریختن دارو به درون قاشق متوسط صادق است.

 بر اساس آمار مایوکلینیک 70 درصد افراد از قاشق برای دریافت داروهای مایع استفاده می‌کنند.

بنابراین واسنیک با توجه به نتایج این بررسی توصیه می‌کند که مصرف‌کنندگان از کلاهک‌های اندازه‌گیری، قاشق‌های درجه‌دار یا سرنگ و مانند آنها برای دادن داروهای مایع استفاده کنند.

کد خبر 98871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز