گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: محمد محمدی ری‌شهری گفت: هنر این نیست که دوستان نظام را به دشمن تبدیل کنیم بلکه هنر آن است که دشمنان نظام را به دوست تبدیل کنیم.

علاقه‌مندان رهبری باید کاری کنند که اگر کسی 10درصد هم اعتراض دارد، آن را برطرف کنند نه اینکه آن را 100در صد مخالف کنند.نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت در آیین تودیع خود تاکید کرد: اصولگرای واقعی، از افراط و تفریط اجتناب می‌کند، اگر کسی افراط و تفریط کند، اصولگرا نیست.

اصولگرایی یعنی همراهی با رهبری. امروز همراهی با رهبری از اوجب واجبات است. هر کس بخواهد خارج از چارچوب‌های نظام خدمت کند، خدمت نیست، دشمنی با نظام است.

ری‌شهری افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری در یکی از برنامه‌های خود فرمودند همه باید مراقب باشیم با کارهای بی‌رویه به فتنه‌انگیزی دشمن کمک نکنیم. پس ما امروز باید برای نظام اسلامی دوست اضافه کنیم و یک دشمن نیز زیاد است. علاقه‌مندان به نظام و رهبری باید تلاش کنند، از مخالفان بکاهند و به موافقان بیفزایند.

وی تاکید کرد: علاقه‌مندان رهبری باید کاری کنند تا اگر خدای‌نا‌کرده افرادی 10 درصد اعتراض دارند این اعتراض‌ها رفع شود و بر تعداد موافقان نظام اضافه شود، نه اینکه لگد زده و آن 10 درصد را نیز از بین ببریم.

سرپرست سابق حجاج ایرانی گفت: اگر افرادی 40 درصد با نظام هستند باید کاری کنیم که اعتقاد آنها افزایش یابد، نه اینکه این 40 درصد را نیز از بین ببریم.ری‌شهری اظهار کرد: از ابتدای مسئولیتم با تندروی و کندروی مخالف بودم. تندروی و کندروی برای نظام ضرر دارد، سعی کنیم افراط و تفریط نداشته باشیم. سیاست ما هم در بعثه این بود که علاقه‌مندان به رهبری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه من یقین دارم این نظام ضربه‌ای نخواهد خورد،  گفت:  اگر کسی در هر موقعیتی از نظام و رهبری جدا شود، این نظام نیست که ضرر می‌کند بلکه خود افراد هستند که ضرر می‌کنند.

محمدی ری‌شهری تصریح کرد: سایه رهبری باید روی همه سلیقه‌های سیاسی باشد. در این شرایط باید از نظام و رهبر معظم انقلاب با تمام توان دفاع کنیم. کندروی و تندروی به ضرر نظام است و همراهی با نظام همراهی با عاقبت ‌به‌خیری است.

‌ری‌شهری: کناره‌‌گیری‌‌ام ربطی به تغییرات سازمان حج ندارد

نماینده سابق مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت تاکید کرد: کناره‌‌گیری‌‌ام از سازمان حج و زیارت ربطی به تغییرات این سازمان نداشته است هر چند برخی از سایت‌ها مطالب دیگری نوشتند. بنده معتقدم وقتی که وزیر جدیدی انتخاب می‌شود، باید معاون خود را انتخاب کند، وزیر جدید نیز مایل بود که معاون جدیدی انتخاب شود و بنده نیز هنگامی که توانایی این فرد را دیدم، موافقت کردم.

محمدی‌‌‌ری‌‌شهری اظهار کرد: سال 70 مقام معظم رهبری مسئولیت سرپرستی حجاج ایرانی را به بنده واگذار کردند، در آن زمان که این سمت را پذیرفتم یک موی سفید درصورتم نبود و امروز عکس این قضیه است.

وی گفت: یک‌بار در سال 73 بعد از برگزاری 3 دوره حج به رهبری عرض کردم که اگر مصلحت می‌دانند یک نفر جدید را انتخاب کنند ولی ایشان نپذیرفتند. بار دیگر در سال 85 خدمت رهبری رسیده و عرض کردم اکنون 15 سال است در این مسئولیت هستم، معمولاً نمایندگی‌های شما 5 تا 10 ساله است. مدیریت هم عمری دارد بهتر است فرد جدیدی را معرفی کنید، من هر کاری که بلد بودم انجام دادم؛ ولی ایشان نپذیرفتند.

سرپرست سابق حجاج ایرانی افزود: من تلاش کردم هر سال یک گام در حج نسبت به سال قبل به جلو بردارم.ری‌شهری اعلام کرد: امسال نیز همین موضوع مطرح و چند گزینه برای جایگزینی بنده اعلام شد.

رهبری فرمودند که باید فرد جدید چارچوب‌های بعثه را تغییر ندهد، سیاست‌های قبلی را ادامه دهد و مدیریت هم داشته باشد.  سرپرست سابق حجاج ایرانی گفت: من در میان چند گزینه مطرح، آقای قاضی‌عسگر را که دارای همه این ویژگی‌ها بود پیشنهاد کردم که به‌نظرم ایشان اصلح‌تر بود.

وی اظهار کرد: رهبری فرمودند: باز فکر کنید و بعد جواب دهید. بنده نیز فکر کردم و گفتم اصلح‌ترین فرد سید‌علی قاضی‌عسگر است.

نمره‌ای به‌خودم نمی‌دهم

ری شهری در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به‌خودتان برای 2 دهه حضور در بعثه مقام معظم رهبری و سرپرستی حجاج ایرانی می‌دهید، گفت: من نمره‌ای به‌خودم نمی‌دهم. من 20 سال در این کار تلاش کردم و مطمئن هستم که آقای قاضی‌عسگر پررنگ‌تر از قبل این کار را ادامه می‌دهد.

توقف عمره

نماینده جدید ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز پس از پایان آیین معارفه خود در جمع خبرنگاران درباره وضعیت عمره گفت: اکنون عمره متوقف است، عربستان تمایل ندارد ایران از ظرفیت عمره استفاده نکند. ما تلاش می‌کنیم، در مذاکراتی که در پیش داریم، این راه باز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر اظهار کرد: مشکلاتی بین ایران و عربستان به‌وجود آمده است. من در حج امسال، به نیابت از آیت‌الله ری‌شهری مذاکراتی با مسئولان سیاسی عربستان داشتم که آن را موفق و سازنده ارزیابی می‌کنم. 

به گفته سرپرست حجاج ایرانی، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت طی روزهای آینده با سفر به عربستان‌ مشکلات پیش‌روی این سفر معنوی را بررسی می‌کنند.

وی گفت: به‌دنبال گسترش فرهنگ حج و زیارت هستیم که ظرفیت بالایی دارد و میلیون‌ها انسان هر سال به عتبات عالیات عراق، سوریه، مشهد و دیگر شهرهای دارای امامزاده مشرف می‌شوند که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود. در این آیین حجت‌‌‌الاسلام‌ ‌‌‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علما و نمایندگان مراجع، شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی، لشکری و کشوری حضور داشتند.

کد خبر 99601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز