مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

زهره ترسایی: در شرایطی که تنها راه برون‌رفت از مشکلات شهری به‌ویژه در کلانشهرها اجرای صحیح مدیریت واحد شهری عنوان می‌شود و با وجود تاکید فراوان در برنامه سوم و چهارم توسعه، به گفته مسئولان شهری اما هنوز زیرساخت‌های قانونی بر اجرای این طرح در کشور شکل نگرفته است.

 جلال شریعتی – رئیس شورای اسلامی شهر سنندج – دوباره‌کاری، موازی‌کاری و تداخل در اجرای وظایف را ناشی از عدم‌اجرای مدیریت واحد شهری دانسته و می‌گوید: تا زمانی که تصمیم‌گیری‌های چند مدیریتی در امور شهری وجود داشته باشد هدر‌روی وقت و هزینه غیرقابل اجتناب خواهد بود. با او درباره صدمات ناشی از اجرایی نشدن این طرح به گفت‌وگو نشستیم.

  •  سال‌هاست که موضوع مدیریت واحد شهری مطرح شده است اما خبری از اجرایی شدن آن نیست، عدم ‌اجرای مدیریت یکپارچه شهری چه تاثیری بر ساماندهی امور دارد؟

آنچه همواره مشکل اصلی در مدیریت شهری بوده اعمال‌نظر‌های مدیران در واحد‌های مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی و... بوده است. به‌طوری که هر کدام در چارچوب قانون و مدیریت خاص  مجموعه مورد نظرشان اقداماتی را صورت می‌دهند که نتیجه آن دوباره کاری، موازی کاری، هدر روی در وقت و هزینه و همچنین تداخل در کار‌هاست.

  •  با وجود تاکید قانونی مبنی بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورا ولی باز هم شاهد عدم‌تمکین سازمان‌ها نسبت به اجرای مصوبات شورا‌ها هستیم، علت چیست؟

واقعیت این است مدیران ما چه در بخش میانی و چه کلان اعتقادی به واگذاری امور به مردم و نمایندگان آنان در شورا نداشته و علاقه‌مند به اتخاذ تصمیمات به‌صورت مستقل و متمرکز هستند. این مسئله باعث شده برای اختیاراتی که به شورا‌ها واگذار شده اهمیتی قائل نباشند و برنامه‌ریزی‌های شورا و شهرداری را دچار اختلال کنند.

 متأسفانه نگاه غالب این است که حوزه اختیارات شورا و شهرداری محدود باشد این مسئله نه تنها تحقق مدیریت واحد شهری بلکه اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به مردم را به تاخیر خواهد انداخت.

  •  به عدم‌تمکین مدیران در سطح کلان و میانی اشاره کردید، این موضوع بیشتر از سوی چه نهاد‌هایی است؟

همان طور که عرض کردم دیدگاهی در حال حاضر حاکم است که خیلی تمایل به واگذاری امور به مردم ندارد و به‌شدت مایل است که به‌صورت مستقل عمل کند. تا زمانی که این رویکرد وجود داشته باشد پیشرفتی نخواهیم داشت.

  •  با اینکه از مدت‌ها قبل موضوع واگذاری 23 وظیفه از طرف دولت به شهرداری مطرح بود اما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. فکر نمی‌کنید اجرای این طرح مشکلات را به حداقل کاهش دهد؟

قطعا همین‌طور است. براساس تعریف، نقش و وظیفه هماهنگی تمامی امور شهری به شهرداری‌ها واگذار شده اما آنچه بر عهده شهرداری‌هاست تنها اداره و رسیدگی به بخشی از مسائل شهری است.

این موضوع در مورد شورا‌ها هم صادق است به‌طوری که شورا‌ها به‌عنوان شورای شهرداری مطرحند نه شورای شهر. این در حالی است که شورا و شهرداری می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها از جمله مسائل فرهنگی، بهداشتی، امداد و بهزیستی و... وارد شوند اما متأسفانه به‌دلیل عدم‌واگذاری بخشی از وظایف به آنها محدودیت در عملکرد دارند.

  •  برای رهایی از این وضعیت چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

نخستین نکته تجدید نظر در تعریف و تعیین جایگاه شورا‌هاست. مسئله قابل توجه این است که به‌دلیل نداشتن اختیارات لازم و محدود بودن حوزه اختیارات شوراها تمایلی از سوی نخبگان برای ورود به آن وجود ندارد.

درصورت افزایش اختیارات ما قطعا شاهد پویایی شورا‌ها خواهیم بود. موضوع بعدی گامی است که باید در جهت تقویت ساختار شهرداری برداشته شود. شهرداری‌ها باید مسئول تمامی امور شهری باشند نه بخشی از آن و سومین مسئله اصلاح این دیدگاه و نگرش که مردم باید خود متولی امور خود باشند نه مجری تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان.

همشهری استانها

کد خبر 99424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز