به گزارش همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل پور، یکی از طولانی ترین چراغ قرمزهای شهرتهران در میدان توحید است. در نتیجه به ویژه درساعت های پیک شاهد ترافیک سنگین و تجمع خودروهایی هستیم که از معابری چون بزرگراه شهید چمران، ستارخان و...می خواهند از این تقاطع عبور کنند. تنها راه حل این معضل ایجاد دسترسی های غیرهمسطح است. اگر در ماه های اخیر گذرتان به توحید افتاده باشد حتما عرشه های بزرگ یک روگذر را در آنجا دیده اید. پل دوربرگردانی که قرار است خیابان ستارخان را مستقیم به بزرگراه شهید چمران متصل کند. پیگیری ها از آخرین وضعیت پروژه نشان می دهد که این پل غیرهمسطح تا پایان سال زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
پیشرفت ۳۷ درصدی پروژه
پروژه احداث پل چپ گرد غرب به شمال ستارخان به بزرگراه شهید چمران اکنون به حدود ۴۰ درصد پیشرفت رسیده است. این طرح ازمرداد ۱۴۰۳ آغاز شده و باهدف کاهش توقف و کاهش و ساماندهی ترافیک محدوده میدان توحید درحال اجراست. طول این پل در مجموع با احتساب رمپ ها ۵۵۰ متر می رسد، اما طول عرشه فلزی پل ۲۵۵ متر است. تاکنون ۴۰ درصد از عرشه پل ساخته و حمل و نصب شده است. در ادامه نصب عرشه شاخه خیابان ستارخان و بخش کوچکی از بزرگراه چمران باقی مانده است که درحال ساخت است تا پس از تکمیل شده برای نصب به محل پروژه منتقل شود.
پلی غیرهمسطح با ۲ لاین عبوری
این پل ۴ ستون دارد. از این تعداد کار نصب ۳ ستون به پایان رسیده و ستون چهارم هم درحال نصب است. ستون B۲ که نصب آن به حدود۲۰ درصد پیشرفت رسیده است، دارای یک معارضدر بخش مخابزات بود. با برطرف شدن معارض، نصب این ستون هم آغاز شد. ارتفاع پل در بخش های مختلف آن متفاوت است، اما در مرتفع ترین بخش آن ارتفاع پل به ۱۱ متر می رسد. پل دوربرگردان ۲ لاین عبوری دارد که و بخش هایی هم برای توقف های اضطراری وسایل نقلیه هنگام خرابی و تصادف و... درنظر گرفته شده است.
بهره برداری از پروژه تا پایان سال
اگر این روزها گذرتان به میدان توحید افتاده باشد حتما فعال بودن پروژه و فعالیت ماشین آلات و کارگران را دیده اید. این پروژه که می تواند تاثیرترافیکی زیادی درمیدان فتح داشته باشد قرار است در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال و حداکثر پیش ازعید نوروز به بهره برداری برسد تا در سال آینده مردم کمتر درترافیک میدان توحید معطل شوند. بعد از تکمیل ستون چهارم و ساخت و انتقال و نصب بخش باقی مانده از عرشه پل، نوبت به کارهای تکمیلی چون ساخت دیوتره های پل و ورودی ها و... می رسد تا این پروژه تکمیل شده و به بهره برداری برسد.
حذف یکی از ۴ چراغ قرمز میدان توحید
معطلی خودروها پشت چراغ های میدان توحید نسبتا طولانی است و شهروندان زمان زیادی را پشت چراغ از دست می دهند. برای کاهش معطلی خودروها پشت چراغ و درنتیجه کاهش ترافیک این میدان، این دسترسی غیرهمسطح درحال ساخت است و پل چپ گرد، وسایل نقلیه را از انتهای خیابان ستارخان به سمت ضلع شمال بزرگراه شهید چمران منتقل می کند. با افتتاح این پل سواره رو شاهد حذف یکی از۴ چراغ راهنمایی در این محدوده خواهیم بود. این موضوع باعث میشود که زمان سایرچراغهای راهنمایی کوتاهترشده و انتظارخودروها پشت چراغ کاهش پیدا کند. سرهنگ مصطفی زینی وند، رئیس اداره کل تصادفات ومهندسی ترافیک پلیس راهورتهران بزرگ درباره تاثیر ترافیکی این پل غیر همسطح، می گوید: «با بهره برداری از این پل تردد در مسیرهای شمال به جنوب و جنوب به شمال بزرگراه چمران و همچنین خیابان ستارخان روان تر می شود. همچنین با کاهش تداخلات ترافیکی داخل میدان، شاهد افزایش ایمنی و کاهش تصادفات خواهیم بود.»
عدد خبر
۴۰درصد میزان پیشرفت پروژه است.
۵۵۰ متر طول پل چپگرد خیابان ستارخان به بزرگراه چمران است.
۱۱ متر مرتفع ترین بخش پل دوربرگردان است.
نظر شما