همشهری آنلاین: چرا افرادی که در مقامات ارشد مدیریتی قرار دارند، قواعد اخلاقی‌ را که خودشان ترویج می‌کنند، زیر پا می‌گذارند؟

به گزارش هلث دی یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که قدرت باعث می‌شود افراد نسبت به اعمال دیگران سخت‌گیرتر شوند، اما در مورد خودشان سخت‌گیری را کنار بگذارند.

این پژوهش جدید را آدام گالینسکی به همراه موریس و آلیس کاپلان استاد اخلاق و تصمیم‌گیری در در مدیریت در دانشکده کلوگ در دانشگاه نورث‌وسترن انجام داده‌‌اند.

گالینسکی در خبری که انجمن علوم روانشناختی آمریکا منتشر کرده است می‌‌گوید: "بر اساس پژوهش ما، قدرت و نفوذ می‌تواند باعث یک جدایی شدید میان داوری در مورد عموم  و رفتار شخصی شود، و در نتیجه افراد قدرتمند در قضاوت نسبت به دیگران بسیار سخت‌گیر می‌شوند، در حالیکه در مورد اعمال خودشان آسان‌گیرتر می‌شوند."

این پژوهشگران انتخاب‌های اخلاقی که بوسیله افراد قدرتمند انجام شود، را با دادن نقش‌های گوناگون به افراد شرکت‌کننده در بررسی شبیه‌سازی کردند. برخی افراد به عنوان "نخست‌وزیر" خدمت می‌کردند و برخی دیگر "کارمندان کشوری" شدند. سپس پژوهشگران از مشارکت‌کنندگان خواستند به سوالات اخلاقی در مورد قواعد ترافیک، مالیات و دارایی‌های دزدی پاسخ دهند.

آرمایش‌ها نشان داد آنهایی که بیشترین قدرت را داشتند بیشترین ریاکاری را در مورد رفتار خودشان داشتند، اما در قضاوت نسبت به دیگران سخت‌گیرتر بودند. در مقابل آنهایی که فکر نمی‌کردند که مستحق قدرت هستند، نسبت به خودشان از دیگران سخت‌گیرتر بودند.

گالینسکی توضیح داد: "نهایتا، الگوهای ریاکاری و سخت‌گیری نابرابری اجتماعی را تداوم می‌بخشند. افراد قدرتمند قواعد و محدودیت‌ها را به دیگران تحمیل می‌کنند، در حالیکه این محدودیت‌ها را در مورد خودشان نادیده می‌گیرند، در همین حال، افراد بدون قدرت نیز در بازتولید این بی‌عدالتی اجتماعی مشارکت دارند، زیرا فکر نمی‌کنند که همان استحقاق را نسبت به قدرت دارند."

این بررسی در شماره آینده ژورنال علوم روانشناختی منتشر خواهد شد.

کد خبر 99217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز