گروه استان‌ها - بهناز جلالی‌پور: در برنامه چهارم توسعه تاکید شده با توجه به نقش راه‌ها و شبکه ریلی کشور در توسعه سیاسی و اقتصادی کشور، توسعه این بخش در راس برنامه‌های دولت قرار گیرد

به‌طوری که دولت موظف است سالانه هزار کیلومتر راه ریلی ایجاد کند، اما براساس عملکرد دولت، ساخت هزار کیلومتر راه ریلی، به احداث سالانه 300 کیلومتر تقلیل یافت.

حمیدرضا پشنگ، نماینده مردم خاش در مجلس، با اشاره به اولویت‌های برنامه چهارم، اظهار می‌دارد: اولویت اول در توسعه راه‌ها، دسترسی مراکز استان‌ها به شبکه ریلی بود؛ اما با توجه به عملکرد کنونی دولت، به ازای هر سال، 2 سال از پیش‌بینی‌های انجام شده عقب هستیم که این آمار گویای آن است که وزارت راه و دولت برنامه‌ای مشخص برای اجرایی شدن اهداف برنامه چهارم نداشته‌اند.

وی  با بیان اینکه تسهیل ترانزیت شرق به غرب و شمال به جنوب از جمله اهدافی بوده که محقق نشده است، تصریح می‌کند: اتصال زاهدان به سوریه و عراق یکی از برنامه‌های مدون بوده که با گذشت سال‌ها هنوز محقق نشده است.

پشنگ به راه‌آهن بم- زاهدان اشاره می‌کند که پیش از آنکه قابلیت استفاده داشته باشد، افتتاح شده است.ساخت این راه‌آهن، بخش شرق را به غرب کشور متصل می‌کند و موجب آسانی ترانزیت کالا و مسافر  می‌شود.

به گفته وی، این راه‌آهن سال گذشته و پیش از آنکه پایانه مسافری آن ساخته شود، افتتاح شده است. عضو کمیسیون عمران مجلس، اظهار می‌دارد: راه‌آهن بم – زاهدان، در شرایطی افتتاح شد که تونل آن تکمیل نشده و تنها ریل‌گذاری‌ها انجام شده بود؛ اما هیچ‌یک از مسئولان مانع از افتتاح آن نشدند و با توجه به اعلام آغاز به کار آن، دیگر اعتباری برایش در نظر گرفته نمی‌شود.

پشنگ معتقد است تا زمانی که مسئولی برای حفظ سمت و میزش، برخلاف قانون عمل کند و یا چشم روی تخلفات ببندد، شرایط بهتری به وجود نمی‌آید. وی با تاکید بر اینکه کارهای بسیاری بدون برنامه و هدف انجام می‌شود و بیشتر براساس تعارفات و معادلات سیاسی در کشور پیش می‌رود، می‌گوید: با وجود اهمیت توسعه راه‌های اصلی به‌عنوان شریان  حیاتی کشور، انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به این بخش شود،  اما بی‌توجهی مسئولان مختلف به این مقوله، ناشی از   درست درک نشدن موضوع توسعه راه‌ها از سوی آنان است.

پشنگ ادامه می‌دهد: چنانچه مطابق با برنامه چهارم توسعه پیش می‌رفتیم و سالانه هزار کیلومتر راه آهن در کشور ایجاد می‌کردیم، امروز نگرانی از بابت تحریم‌ها و محدودیت‌های
 ایجاد شده توسط کشورهای غربی نداشتیم.

کد خبر 98912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز