گروه شهری: شورای شهر 3دستور کار داشت؛ بررسی ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، تشکیل صندوق حمایت از اصحاب رسانه و پیشنهاد بودجه سال 89 شورا به شهرداری.

اگرچه حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران از تعیین تکلیف 25‌شرکت زیر مجموعه شهرداری طی 6 ماه خبر داد اما شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با حمایت رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از ادغام معاف شد.

اظهارات معصومه ابتکار براین نکته تاکید داشت که نه تنها شرکت کنترل ترافیک تنها جایی است که آلودگی هوای تهران را کنترل می‌کند بلکه اساس موضوع هوا سنخیتی با حمل‌ونقل و ترافیک ندارد، بنابراین نباید زیرنظر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک قرارگیرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که دولت به وظایف خود در کنترل کیفیت هوا عمل نمی‌کند، لذا ضروری است شرکت کنترل کیفیت هوا به‌عنوان شرکتی با هویت مستقل باقی بماند و با سازمان حمل‌ونقل و ترافیک ادغام نشود.

در دویست و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر که دیروز برگزار شد، ابتکار در زمان بررسی لایحه اصلاحیه بند الف ماده واحده مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اظهار داشت: اصرار من بر استقلال شرکت کنترل کیفیت هوا به‌دلیل اهمیت و ماهیت علمی و تخصصی موضوع آلودگی هواست.

از سوی دیگر حسن بیادی به‌عنوان نایب رئیس شورای شهر با اعلام اینکه شرکت کنترل کیفیت هوا آمار نادرست اعلام می‌کند خواستار آن بود که امکانات بررسی آلودگی هوا به سازمان محیط‌زیست یا هواشناسی داده شود.

در پاسخ به این اظهار نظر نیز ابتکار گفت: بنده 8‌سال در سازمان محیط‌زیست فعالیت کردم بنا براین تشخیصم بر حفظ شخصیت حقوقی این شرکت است. در هر حال پس از رد و بدل اظهارات موافق و مخالف از سوی این دو عضو شورای شهر در نهایت شرکت کنترل کیفیت هوا، شرکت کنترل ترافیک و شرکت شهربان با رای اکثریت اعضای شورای شهر مقرر شد به فعالیت خود زیر نظر شهرداری تهران ادامه دهند.

در ادامه این جلسه بیادی از روند ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری انتقاد کرد و تاسیس برخی از این شرکت‌ها را از اساس غیرقانونی خواند.رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اما با اتخاذ موضع معتدل‌تری معتقد بود گرچه این شرکت‌ها مجوز شورای شهر به‌عنوان مرجع بالاتر را ندارند وبه همین دلیل باید منحل شوند اما مجوز اساسنامه‌ای دارند ولی مجوز اساسنامه‌ای آنها نیز در گذشته باید به تصویب وزارت کشور می‌رسید که قائم‌مقامی شورای شهر را در آن زمان بر عهده داشت.

حسین محمد پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری از اعضای شورای شهر خواست اقدامات گسترده شهرداری تهران در ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه را آن هم در مدتی کوتاه نادیده نگیرند.

به گفته پورزرندی شهرداری در عرض 6‌ماه موفق شد به بهترین شکل و با کمترین عوارض سیاسی و اجتماعی 25 شرکت را تعیین تکلیف و واگذار کند و حتی یک مورد اعتراض صنفی کارگری هم رخ‌نداد.  در هر حال پس از بحث و بررسی بسیار، لایحه اصلاحیه بند الف ماده واحده مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، با اصلاحاتی تصویب شد.

پیشنهاد افزایش اعتبار صندوق حمایت از اصحاب رسانه

دیروز احمد مسجد جامعی به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده طرح تشکیل صندوق اصحاب رسانه یک پیشنهاد دیگر را نیز به شورای شهر ارائه کرد و آن عبارت بود از افزایش اعتبار این صندوق از مبلغ پایه 10میلیارد ریالی که برای آن درنظر گرفته شده است.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با ذکر اینکه ردیف اعتباری صندوق اصحاب رسانه در ماده 16 بودجه شهرداری تهران پیش‌بینی شده است، گفت: این طرح نیاز به اساسنامه ندارد و می‌شود با تدوین آیین‌نامه و یک حساب قرض‌الحسنه چه از سوی مؤسسه مالی اعتباری یا هر مؤسسه یا بانکی که بتواند تسهیلات بیشتری به اصحاب رسانه ارائه دهد فعالیت خود را با این سرمایه ازسال آینده شروع کند.

از سوی دیگر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نگرانی‌هایی بابت تحقق این اعتبار ازسوی شهرداری گفت: شهرداری امسال 60 درصد درآمدهایش محقق شده که آن هم از ناحیه چک‌های پارسال بود و با درنظر گرفتن اینکه امسال تنها 40 درصد مردم تقاضای پروانه کردند،

سال آینده معلوم نیست درآمد شهرداری چگونه باشد و بتواند از عهده تامین اینگونه هزینه‌های حاشیه‌ای برآید؛ آن هم درحالی که هنوز کار ساخت بزرگراه‌هایی مثل شهید صیاد شیرازی، امام علی و یادگار امام به اتمام نرسیده وسال آینده برای اتمام آنها نیاز به اعتبارات هنگفتی است.  به گزارش همشهری درهر حال اعضای شورای شهر به تصویب این طرح در کمیسیون فرهنگی رای دادند.

پیشنهاد بودجه 89 شورا به شهرداری

2روز دیگر زمان قانونی پیشنهاد بودجه سال 89 شورای شهر به شهرداری است تا شهرداری تهران بتواند در زمان مشخصی مبلغ پیشنهادی شورای شهر را در بودجه سال آینده خود لحاظ کند. دیروز اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی این هفته خود همزمان بررسی طرح بودجه شورای اسلامی شهر تهران و بودجه انجمن شواریاری در سال 1389 را تصویب کردند.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌ شورای شهر تهران با بیان اینکه 5میلیارد و 900 میلیون تومان برای بودجه شورای شهر تهران در سال89 پیشنهاد شده است افزود: با احتساب 10 درصد هزینه‌های جاری و 30 درصد افزایش حقوق کارکنان، این بودجه تعیین شده است.

وی یادآور شد: همچنین 2میلیارد و 200 میلیون تومان نیز برای کمک به فعالیت انجمن‌های شورایاری‌های محلات به‌عنوان زیرمجموعه شورای شهر تهران پیشنهاد شده است.

کد خبر 98861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز