مدیرعامل خبرگزاری مهر گفت: ضعف مدیریت یا مدیریت‌های غیرحرفه‌ای از موارد مهمی است که هم به اصل رسانه و کارکردهای آن و هم به امنیت شغلی خبرنگاران لطمه می‌زند.

پرویز اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس درباره علل پایین بودن امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گفت: مجموعه‌ای از دلایل در عدم‌امنیت شغلی خبرنگاران دخیل هستند ولی به‌طور اجمالی مشکلات ساختار‌ی در زمینه‌های حقوقی (قانونی)، مدیریتی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی دست به دست هم داده‌اند تا خبرنگاران احساس امنیت شغلی نداشته باشند.

وی اظهار داشت: به‌طور مثال ساختارهای قانونی ما ساختارهای تخصصی، حمایت‌کننده و متمرکزی نیستند و بیشتر عمومی، محدود‌کننده، پراکنده و موازی تعریف شده‌اند. علاوه بر این ساختارهای حقوق رسانه‌ها در کشور فراگیر و روز‌آمد (منطبق بر تحولات عرصه ارتباطات) نیستند.

این روزنامه‌نگار اضافه کرد: از سوی دیگر ضعف عمده طیف گسترده‌ای از مشاغل مولد و زیان‌آور و از جمله مشاغل فرهنگی، آموزشی و از جمله روزنامه‌نگاری، شمولیت قانون کار بر تمام آنها و عدم‌تفکیک ماهیت مشاغل مختلف از یکدیگر است.

اسماعیلی تصریح کرد: باید توجه کرد که کارفرمای یک خبرنگار الزاماً کسی نیست که به او حقوق می‌دهد؛ چرا که رعایت مسئولیت‌های اجتماعی مهم‌ترین انتظار از روزنامه‌نگار است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تجربه من از حقوق رسانه‌ها در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که در اکثر کشورهای موفق در این زمینه؛ تأمین اجتماعی خبرنگاران منوط به شاغل بودن یا نبودن آنها در یک بنگاه مطبوعاتی نیست. به همین خاطر خبرنگار نگرانی از امنیت شغلی خود ندارد و حتی ملاحظات رسانه‌ای را که در آن کار می‌کند به مسئولیت‌هایش در قبال جامعه ترجیح نمی‌دهد.

مدیرعامل خبرگزاری مهر گفت: همچنین ضعف مدیریت یا مدیریت‌های غیرحرفه‌ای از موارد مهمی است که هم به اصل رسانه و کارکردهای آن و هم به امنیت شغلی خبرنگاران لطمه می‌زند.

وی اضافه کرد: مشکل بعدی در این باره عدم‌استقلال اقتصادی در رسانه است. در کشور ما امور فرهنگی و به‌ویژه اطلاعات و اخبار در ردیف خدمات به حساب می‌آیند و نه کالا. به همین خاطر نمی‌تواند منفعت اقتصادی پایدار ایجاد کند و به‌نوعی اقتصاد رسانه به‌شدت از گرایشات سیاسی تأثیر می‌پذیرد و این مسئله معیشت خبرنگار را مثل آونگی تابع سیاست‌های غیرپایدار خواهد ساخت.

اسماعیلی ادامه داد: معضلات آموزشی و حرفه‌ای و حتی مشکل در ساختارهای فنی و ارتباطی رسانه‌ها را نیز می‌‌توان در چرایی عدم‌امنیت شغلی خبرنگاران مورد کنکاش قرار داد.وی با اشاره به راهکارهای افزایش امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خاطرنشان کرد: اولویت اول در این باره به اصلاح ساختارهای قانونی اختصاص دارد. این ساختارها باید حرفه‌ای و حمایتی تنظیم شوند و نگاه ایجابی به فعالیت‌های رسانه‌ای داشته باشند.

مدیرعامل خبرگزاری مهر گفت: در بسیاری از کشورها نگهبان اصلی رعایت ساختارهای قانونی در حوزه رسانه، سندیکاها و تشکل‌های صنفی‌ هستند که ما هم می‌توانیم با مطالعاتی چنین روش‌هایی را بومی کنیم که به نوبه‌خود می‌‌تواند بسیاری از التهابات میان منابع خبری و رسانه و اهل رسانه را کاهش دهد.

کد خبر 98020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز