سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنا به آماری که کمپین نشان مطبوعات (PEC) گردآوری کرده، در سال 2009 در سراسر جهان 121 خبرنگار کشته شدند که یک سوم بیش از سال گذشته است.

شبکه خبری او ار اف گزارش داد، بلیز لومپن (Blaise Lempen)، دبیر کل PEC در ژنو امروز اعلام کرد: "2009 برای رسانه‌ها سال سیاهی بود."

قتل مجری رادیو بلغارستان

همین امروز یک خبرنگار بلغاری در صوفیه در خیابان هدف گلوله قرار گرفت. بابی زانکوف (Bobi Zankow)، مجری 30 ساله رادیو کتابی را درباره دنیای زیرزمینی بلغارستان منتشر کرد که در آن برخی از ارتباطات خود را با سردسته‌های خلافکاران فاش کرده بود. زانکوف سال 2006 هم بر اثر انفجار بمب در برابر منزلش مجروح شده بود.

به گفته لومپن، ماهانه در سراسر جهان به طور متوسط 10 خبرنگار توسط گروه‌های مسلح، باندهای تبهکاری، دولت‌ها یا قاتلان کشته می‌شوند. علاوه بر این خبرنگاران در بسیاری از موارد ربوده، تبعید یا به سکوت کشانده می‌شوند. وی ادامه داد: "بی‌کیفری عامل این اقدامات یک قاعده شده است."

بیشتر قتل خبرنگاران در فیلیپین

فیلیپین با 38 کشته از خبرنگارانش در صدر فهرست کشورها قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی رسیدن به این جایگاه کشتار جمعی 23 نوامبر است که در آستانه انتخابات فرمانداری در مجموع 57 غیرنظامی کشته شدند که 31 نفر آنها خبرنگار بودند. PEC اعلام کرد این "بزرگ‌ترین کشتار جمعی خبرنگاران در یک روز بوده" است.

در این فهرست، خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران پس از فیلیپین، مکزیک با 13 کشته از خبرنگاران در سال 2009، سومالی با 9 نفر، روسیه با هفت نفر و عراق با شش کشته از خبرنگاران قرار دارند. PEC می‌گوید عراق "بهبود کندی" نسبت به سال‌های 2003 تا 2007 داشته است.

کد خبر 98853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز