گروه اجتماعی: براساس تصمیم وزارت علوم، برای تقویت بنیه مالی دانشگاه‌های غیر‌دولتی، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی به این دانشگاه‌ها واگذار می‌شود و همچنین تأسیس دانشگاه جنسیتی نیز مجاز است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد و غیردولتی وزارت علوم در‌باره پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی به فارس گفت: دلیل این واگذاری کاهش دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی است و از این پس پذیرش دانشجوی کارشناسی در دانشگاه‌های مادر کم می‌شود و به دانشگاه‌های خصوصی یا غیردولتی داده می‌شود.

غلا‌معلی نادری اعلام کرد: با این کار جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های غیرانتفاعی افزایش می‌یابد و شهریه‌ دانشجویان و مشکلات مالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز کاهش می‌یابد. وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح «سازمان مؤسسات آموزش عالی غیردولتی» ایجاد می‌شود. همچنین بررسی و بازنگری اساسنامه مؤسسات غیرانتفاعی غیردولتی در دستور کار وزارت علوم است.

تأسیس دانشگاه جنسیتی مجاز است

معاون آموزشی وزارت علوم در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در واکنش به بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها گفت: برنامه یا طرحی برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نداریم و تنها در مواردی که متقاضی تأسیس دانشگاه دخترانه یا پسرانه وجود داشته باشد امکان صدور مجوز اینگونه دانشگاه‌ها بررسی می‌شود.

به‌دنبال این اظهار نظر دیروز ایسنا به نقل از مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم اعلام کرد: مجوز تأسیس دانشگاه دخترانه و پسرانه صادر می‌شود.

وی با تکرار اظهارات معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تنها در مواردی که متقاضی تأسیس دانشگاه دخترانه یا پسرانه وجود داشته باشد، با بررسی شرایط منطقه و ضوابط قانونی، مجوز راه‌اندازی اینگونه دانشگاه‌ها  صادر می‌شود.

رضا عامری با رد مطالبی که درباره تفکیک جنسیتی دانشجویان در برخی نشریه‌ها و رسانه‌ها درج شده است، اظهار کرد: طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان بحثی بود که از قبل مطرح بوده است.

آنچه اکنون در وزارت علوم دنبال می‌شود این نیست که برخی از دانشگاه‌ها به دخترانه و پسرانه تبدیل شوند بلکه بحث این است که به تناسب نیازهای جامعه و با توجه به وضعیت شهر و جغرافیای آن، اگر از سوی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی تقاضایی برای ایجاد دانشگاه دخترانه وجود داشته باشد، وزارت علوم آن را با نظر مثبت بررسی می‌کند.

به گفته وی به‌طور مثال در برخی شهرهای مذهبی، بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند تا فرزندانشان در دانشگاه‌های جداگانه‌ای تحصیل کنند و ما هم براساس نیاز آن منطقه، با تقاضای آنها برای تأسیس دانشگاه دخترانه موافقت می‌کنیم البته این طرح هنوز در وزارت علوم قطعی نشده و به تصویب نرسیده است که آن را به تمامی دانشگاه‌ها تعمیم دهیم.

عامری اجرای این طرح را منوط به بررسی‌ها و مطالعات همه‌جانبه و در نظر گرفتن پیچیدگی‌های آن دانست و عنوان کرد: اجرای این طرح در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. وی تأکید کرد: اجرایی شدن این طرح، نیازمند امکاناتی از قبیل استاد و دانشگاه‌های مخصوص است، هر چند ایجاد مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ویژه بانوان در مکان‌هایی که این تقاضا و شرایط اجرای آن وجود دارد، با سرعت و نظر مثبت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: براساس مباحث اجتماعی، فرهنگی و جامعه‌شناسی باید تحقیق و بررسی بیشتری روی این طرح به‌صورت همگانی انجام شود اما آنچه مسلم است اینکه تقاضاهایی در جامعه برای اجرای این طرح وجود دارد و باید به آنها پاسخ مثبت داده شود.

برای اجرای این طرح نیاز به استادان و کادر مجرب خانم است که با توجه به آمار خانم‌های دانشجو و کمتر بودن تعداد استادان و کادر خانم در دانشگاه‌ها این طرح قابلیت اجرایی ندارد. مگر اینکه طراحان اعلام کنند استادان مرد از پشت دیوار به خانم‌ها درس بدهند. با استناد به این مسائل است که مخالفان تأکید می‌کنند که این طرح پشتوانه کارشناسی ندارد.

کد خبر 98833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز