چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

با وجود نو نوار شدن خودرو‌ها اما همچنان نمره انضباط دانش‌آموزان، قربانی خرابی سرویس مدرسه و دیر رسیدن آنها به مدرسه می‌شود.

یکی از تلخ‌ترین خاطرات اغلب ما دیر رسیدن به مدرسه و اخم‌های گره خورده ناظم مدرسه بود. اما این روز‌ها نیز برای دانش‌آموزان این خاطرات غم‌انگیز در حال شکل گرفتن است. این در حالی است که راننده‌های سرویس مدرسه‌های شهر هر سال مبلغ کرایه خود را بالا می‌برند و به نرخ‌های مصوب نیز اعتنای چندانی ندارند.

به گفته شهروندان، رانندگان سرویس‌ها باید برای این مشکل پیش‌بینی‌های لازم را کرده و پیوسته یک جایگزین برای روز‌های اینچنینی داشته باشند. از سوی دیگر ناظم مدرسه نیز می‌تواند گواهی راننده سرویس را برای دیر کردن دانش‌آموزان مد نظر داشته باشد و از کاهش نمره انضباط آنها صرف‌نظر کند.

البته به طور حتم این رویکرد نیز فقط در موارد استثنایی قابل اغماض است و هل‌انگاری‌های راننده‌ها را به دفعات نمی‌توان پذیرفت.

مدرسه‌‌های موفق

بعضی از ما در مدرسه‌هایی درس خوانده‌ایم که از هر لحاظ می‌توانند نمونه و الگویی برای سایر مراکز آموزشی باشند. کارکنان این نوع مدرسه‌ها عنصر آموزش و پرورش را به مثابه دو بالی می‌دانند که بدون آن پرواز به سمت ارزش‌های والا غیر ممکن است. برای نمونه دبیرستان دهخدا در منطقه 14 آموزش و پرورش پایتخت از جمله این مدرسه‌هاست که 72 تن از دانش آموزان آن در جبهه‌ها به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند.

همین موضو ع به همراه دیگر موفقیت‌های برخی مدرسه‌های شهر نشان می‌دهد که نوع اداره یک مرکز آموزشی تا چه حد در پرورش نیرو‌های متعهد و خواهان ارزش‌ها تاثیر دارد. به هر حال چنانچه مسئولان برای کمک به مدرسه‌ها و دبیرستان‌ها نوع عملکرد آنها و موفقیت‌های کارکنان آن را بیش از پیش در نظر بگیرند شاهد تشویق و انگیزه بیشتر آنها برای کار موثر خواهیم بود.

وزن اضافی

حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام خرید از میوه‌فروشی با بار میوه‌ای بسیار سنگین‌تر از آنچه قصد خرید آن را داشته‌اید به خانه بازگشته‌اید. این یک مشکل قدیمی در بین برخی میوه‌فروشی‌هاست که در آن کارگران میوه‌فروشی برای افزایش فروش میوه کیسه‌ها را پر از میوه می‌کنند.

برای نمونه باوجود اینکه مشتری فقط یک کیلو میوه درخواست می‌کند اما در نهایت 2 یا
 3 کیلو میوه به او تحویل داده می‌شود و معمولا مشتریان پس از اینکه میوه‌ها روی ترازو قرار گرفتند از این نکته باخبر می‌شوند. در این حالت 2برخورد ایجاد می‌شود: یا مشتری با یک یا 2 کیلو اضافه وزن میوه‌ها کنار می‌آید یا اینکه از صندوقدار می‌خواهد وزن میوه‌ها را کم کند که در برخی موارد این درخواست به مشاجره لفظی بین مشتری و صندوقدار می‌انجامد.

بهتر است کارگران میوه‌فروشی‌ها متناسب با وزن درخواستی مشتری کیسه‌ها را از میوه پر کنند تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود. البته صاحبان میوه‌فروشی‌ها باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.

خطر در کمین رفتگران

بدون تردید رفتگران از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند که تلاش شبانه روزی آنها به تمیزی محیط زندگی کمک می‌کند. این در حالی است که در برخی موارد این تلاش شبانه‌روزی می‌تواند برای آنها سانحه‌ساز باشد.

برای نمونه رفتگران برای تمیز کردن و جارو کردن حاشیه بزرگراه‌ها در هر ساعتی از شبانه‌روز به ویژه ساعات پایانی شب به حاشیه بزرگراه‌ها می‌روند. هرچند رنگ لباس و شبرنگ بودن آن تا حدود زیادی برای رانندگان هشداردهنده است اما در برخی موارد رفتگران در زاویه دید رانندگان نیستند و با توجه به اینکه در حال جارو کردن حاشیه بزرگراه در خط سرعت هستند، ‌این موضوع می‌تواند سانحه‌ساز باشد.

به همین دلیل ضروری است که رفتگران زحمتکش در این باره نیز توجیه باشند تا جان‌ آنها به خطر نیفتد.

کد خبر 98428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز