سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فیلم‌های «محاکمه در خیابان» و «نیش زنبور» با اینکه کارکرد قابل‌قبولی در گیشه داشتند

درپی پایین آمدن کف فروش‌شان در ایام سوگواری، جای خود را به فیلم‌های «شوریده» و «شبانه» دادند، اتفاقی که مهدی کرم‌پور رئیس شورای صنفی نمایش آن را اقدامی طبق آیین‌نامه اکران می‌داند ولی علی سرتیپی پخش‌کننده این دو  فیلم پرفروش می‌گوید این نخستین بار است که تعطیلی ایام محرم در پایین آمدن کف فروش فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود. «کتاب قانون» نیز که زمان زیادی از آغاز اکرانش می‌گذرد، جای خود را به «تاکسی نارنجی» می‌دهد.

اکران زمستانی سینما در حالی تغییر چهره می‌دهد که همچنان برخی از سینما‌گران به مناسبات اکران فیلم‌ها انتقاد دارند. وزیر ارشاد نیز چند روز پیش با بیان اینکه تمام بحث اکران فیلم‌ها در اختیار ارشاد نیست به اعتراضاتی اشاره کرده بود که بر مبنای آن سینما‌داران اجازه اکران برخی فیلم‌ها را نمی‌دهند.

نمونه این اعتراض‌ها را می‌شود در صحبت‌های اسماعیل براری و پرویز شیخ‌‌‌طادی نیز مشاهده کرد که سال‌هاست فیلم‌هایشان در نوبت اکران قرار دارد. با این حال کرم‌پور گفت: به‌عنوان رئیس شورای صنفی نمایش علاقه‌مند بودم اکران هرسه فیلم ادامه پیدا می‌کرد.

در پی پایان اکران 3 فیلم از روز چهارشنبه، رئیس شورای صنفی نمایش به ایسنا گفت: 3سال است که طبق آیین‌نامه شورا روزهای تعطیل به اندازه روز قبل از تعطیل محاسبه می‌شود و برای 3فیلم «محاکمه در خیابان»، «نیش زنبور» و «کتاب قانون» هم فروش هفته قبلشان محاسبه شد و درحالی‌ که شخصا دوست داشتم این ارفاق به هر 3فیلم شود و اکرانشان ادامه پیدا کند، اما اعضای شورا فکر کردند طبق آیین‌نامه نمی‌توانند جوابگوی فیلم‌های «شوریده»، «تاکسی نارنجی» و «شبانه» باشند.

وی افزود: این قانون در تعطیلات دیگر از جمله ماه مبارک رمضان نیز اجرا شده است بنابراین پخش‌کنندگان با محاسبات درستی که باید داشته باشند، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که هفته هفتم اکران به تعطیلات نخورد. کرم‌پور همچنین از اتمام کار کمیته‌ بررسی آیین‌نامه اکران در هفته‌ آینده خبر داد.

این در حالی است که علی سرتیپی پخش‌کننده «محاکمه در خیابان» و «نیش زنبور» اظهار داشت: این دو فیلم فروش خوبی داشتند و طبیعتا در ایام سوگواری این فروش پایین آمد و دوستان شورای صنفی هم به‌طور طبیعی آنها را عوض کردند. در سال‌های گذشته این 5روز تعطیلی ایام سوگواری در کف فروش محاسبه نمی‌شد و برای نخستین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد و امیدوارم شورای صنفی در تمامی موارد به قانون عمل کند و همه فیلم‌ها یکسان دیده شوند.

سرتیپی گفت: «محاکمه در خیابان» و «نیش زنبور» به‌ترتیب 600 و 800 میلیون تومان در تهران فروش داشته‌اند و با توجه به فروش بالایی که داشتند اکرانشان در سینماهای آزاد ادامه پیدا می‌کند.

این در حالی است که به گفته سرتیپی با توجه به اینکه 2فیلم «محاکمه در خیابان» و «نیش زنبور» کف فروش را حفظ کرده‌اند تنها سینماهای سرگروه خود را از دست داده‌اند که این اتفاق به‌دلیل قرارداد 2فیلم دیگر و با تصمیم شورای صنفی نمایش صورت گرفته است اما «محاکمه در خیابان » اکران خود را در 15 سینمای تهران و 30 سینمای شهرستان و در مجموع 45 سینما ادامه خواهد داد.

«نیش زنبور» نیز همچنان سینماهای خود را در اختیار خواهد داشت و با 53 سینما شامل 35 سینما در شهرستان و 18 سینما در تهران به اکران خود ادامه می‌دهد. خوشبختانه میزان استقبال مخاطبان از این دوفیلم بسیار خوب بوده است به‌طوری که «محاکمه در خیابان » با فروش 600 میلیونی در تهران و بیش از 200 میلیون در شهرستان از مرز 800 میلیون تومان عبور کرده است و «نیش زنبور» نیز با فروش در مجموع یک میلیارد و 300 میلیون تومان جزء آثار پرمخاطب سینمای ایران بوده‌اند.

فیلم سینمایی «تاکسی نارنجی» ساخته ابراهیم وحیدزاده در سینماهای آزادی، پردیس ملت، پردیس زندگی، اریکه ایرانیان، عصرجدید، آستارا، گلریز، پایتخت، تهران، سروش، ماندانا، مرکزی، میلاد، جی، پردیس تماشا، فرهنگسرای ایرانیان، موزه سینما و فرهنگسرای خانواده به روی پرده می‌رود.

این فیلم همزمان در شهرهای شیراز، مشهد، بوشهر، کاشان و اصفهان نیز اکران عمومی می‌شود. وحید‌زاده در این فیلم به روایت زندگی زنی به نام سیمین پرداخته که در جزیره کیش از طریق مسافرکشی امرار معاش می‌کند، اما در این راه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. آزیتا حاجیان، ماهایا پطروسیان، علی دهکردی، حسن پورشیرازی، سیروس ابراهیم‌زاده و محمدرضا هدایتی دیگر نقش‌آفرینان آن هستند.

فیلم «شبانه» نخستین ساخته بلند سینمایی امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی نیز از امروز در سینماهای آفریقا، آزادی، صحرا، پردیس ملت، پردیس زندگی، اریکه ایرانیان، جوان، فلسطین، موزه سینما، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای اشراق، کارون، شاهد و سعدی به روی پرده می‌رود.

البته به تعداد سینماهای این فیلم به‌زودی اضافه می‌شود. «شبانه» نخستین ساخته این دو کارگردان جوان سینماست که در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم قصه دختری است که همراه 2دوستش به قصد گذراندن شبی از منزل خارج می‌شود، اما اتفاقی ناگوار برای برادر یکی از آنها رخ می‌دهد. هدیه تهرانی، کورش تهامی، ستاره اسکندری، حمیدرضا پگاه، امیرحسین صدیق، بهاره رهنما و آتیلا پسیانی در «شبانه» بازی کرده‌اند.

«شبانه روز» فیلم جدید بنکدار و علی‌محمدی پارسال با بازی نیکی کریمی، پارسا پیروزفر، مهتاب کرامتی، محمدرضا فروتن، حامد بهداد، مهناز افشار، حمیدرضا پگاه و. . . در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

اسماعیل براری نیز که «کویر مرگ» را آماده نمایش دارد، گفت: برای اکران عمومی فیلمم با چند پخش‌کننده وارد مذاکره شده‌ام اما هنوز برای من روشن نیست که ارشاد از نمایش چه نوع‌ فیلمی حمایت می‌کند ضمن اینکه در سینمای ما چرخه تولید دست افراد باسواد و چرخه اکران دست افراد بی‌سواد است.

براری کارگردان «کویر مرگ» در گفت‌وگو با فارس درخصوص اکران عمومی این فیلم پس از 8 سال توقیف گفت: متأسفانه سینماداران در حال حاضر هر فیلمی را که گیرشان می‌آید اکران می‌کنند بدون اینکه گروه‌بندی خاصی داشته باشند و بی‌سلیقگی و بی‌سوادی برخی از سینما‌داران باعث شده است تا بیشتر به منفعت مادی توجه کنند اما نمی‌دانند با این وضع چه بلایی بر سر سینما خواهد آمد و سینما چه ضرری را متحمل می‌شود.

تهران شهر بسیار پرجمعیتی است که به‌دلیل خصوصیات فرهنگی مردم آن ظرفیت‌های نمایشی بالایی دارد اما ما با روش‌های غلط، درست فیلم دیدن را داریم از مردم دریغ می‌کنیم.

پرویز شیخ طادی نیز درخصوص اکران فیلم سینمایی «سینه سرخ» پس از 4 سال از زمان ساخت گفت: حداقل ویژگی «سینه سرخ» این است که به سینما احترام می‌گذارد و به سینمایی که در آن، فیلم‌هایی از این دست 4 سال در صف اکران می‌مانند، باید تبریک گفت.
کارگردان فیلم سینمایی «سینه سرخ » با اعلام این مطلب گفت: باید به وضع سینمای کشور تبریک گفت که فیلمی را که همه دنیا دیده‌اند و در کشورهای متعددی مورد تحسین واقع شده، بعد از 4سال تازه قرار بر اکران آن گذاشته شده است.

ما سال‌هاست که به این وضعیت نابسامان اکران عادت کرده‌ایم که به مرگ بگیریم تا به تب راضی شویم و برای حال و روز چنین سینمایی باید افسوس خورد. «سینه سرخ » فیلمی است که اصلا به‌دنبال چپاول جیب مردم نیست و برای مخاطب خودش ارزش قائل است و سعی کرده به‌طور متقابل به ارزش‌های مورد نظر مخاطب خود احترام بگذارد.

من دقیقا نمی‌دانم که چه اتفاقات ریزی افتاد که فیلم 4 سال در صف اکران ماند و چه اتفاقاتی افتاد که بعد از 4 سال قرار است اکران شود اما شاید یکی از دلایل آن محدود بودن سالن‌های سینما در کشور ما و سیاست غلط اکران که گرایش به نمایش فیلم‌های تجاری دارد، برمی‌گردد.

او با اشاره به اینکه در سینمای ایران یک نوع سیستم سرمایه‌داری حاکم شده است که سینما‌داران تمایلی به اکران فیلم‌هایی نظیر «سینه سرخ » ندارند، گفت: این موضوع کار را برای سینماگرانی که به‌دنبال سینمایی متفاوت‌تر از سینمای تجاری هستند، سخت کرده است.

من مانده‌ام که چرا در سینمای ایران نباید فیلم‌هایی داشته باشیم که از آنها به‌گونه‌ دیگری لذت ببرند و انگار لذت مخاطب از فیلم دیدن در سینمای ما تنها در فیلم‌های سخیف کمدی و تجاری خلاصه شده است.

کد خبر 98342

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز