همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند نباید ژن‌های‌تان را مقصر پیر شدن پوست صورت‌تان بدانید

به گزارش خبرگزاری رویترز یک بررسی جدید بر روی دوقلوها نشان می‌دهد که چین و چروک‌های صورت، لکه‌های قهوه‌ای یا صورتی، و عروق خونی گشاد شده در پوست را می‌توان مربوط به گذراندن مدت زیاد در زیر نور آفتاب، سیگار کشیدن و داشتن اضافه وزن دانست.

دکتر اما دی بارون، در دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو در کلیولند اوهایو و همکارانش که این پژوهش را انجام داده‌اند، در آخرین شماره "آرشیوهای درماتولوژی" می‌نویسند: از آنجایی که دوقلوها ژن‌های مشترکی دارند، اما ممکن است در معرض عوامل محیطی متفاوتی قرار بگیرند، بنابراین بررسی کردن دوقلوها فرصتی را فراهم می‌آورد تا حساسیت‌های ژنتیکی تحت کنترل در آورد.

تجزیه و تحلیل عوامل محیطی آسیب‌رساننده به پوست در 65 زوج دوقلو نشان داد که پیری پوست بیشتر از آن به عوامل ژنتیکی مربوط باشد، به عوامل محیطی و سبک زندگی مربوط است.

بارون و همکارانش پوست صورت 130 دوقلوی 18 تا 77 ساله را که عمدتا در نواحی شمالی غرب میانه و شرقی آمریکا را که در جشنواره روز دوقلوها در اوهایو در آگوست 2002 حضور پیدا کرده بودند،  مورد بررسی قرار دادند.

در این هنگام، هر یک از دوقلوها به طور جداگانه در مورد سوابق سوختن یا برنزه کردن پوست بدون کرم ضدآفتاب، وزن‌شان، سابقه سرطان پوست، سیگار کشیدن گزارش کردند.

گروه مورد بررسی شامل 52 جفت دوقلوی ناهمسان و 10 جفت دوقلوی همسان به علاوه سه جفت  که از وضعیت دوقلویی‌شان اطمینان نداشتند.

دوقلوهای همسان در همه ژن‌های‌شان مشترکند و دوقلوهای ناهمسان تنها در حدود نیمی از ژن‌های‌شان مشترکند.

پژوهشگران از این داده‌ها ارتباط قوی میان سیگارکشیدن، سن بالاتر و اضافه وزن داشتن و داشتن پوستی با شواهد آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی به دست آوردند.

در عوض استفاده از کرم ضدآفتاب با آسیب پوستی کمتر همراهی داشت.

بارون و همکارانش می‌گویند یافته‌های‌شان که بر رابطه میان پیری پوست و عوامل بالقوه قابل‌اجتناب محیطی مانند سیگار کشیدن، داشتن اضافه وزن، و قرار گیری بدون محفاظت در برابر پرتوهای آسیب‌رسان خورشیدی تاکید می‌کند،‌ ممکن است افراد را برانگیزد که از رفتارهای پرخطر برای پوست پرهیز کنند.

کد خبر 98076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز