گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه اختصاص 20 درصد سهمیه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا به متأهلان، رسما به دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ابلاغ شده، رئیس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد

که سهمیه‌بندی کنکور بر عهده مجلس است و دولت بدون مصوبه مجلس حق اختصاص چنین سهمیه‌ای را ندارد. علی عباسپور تهرانی‌فرد به همشهری گفت: در این ابلاغیه ظرفیت اجرایی نمی‌بینیم چون سهمیه‌ای که در کنکور به افراد تخصیص داده می‌شود طبق قانون باید در مجلس مطرح و بررسی شود؛ حتی اگر مصوبه دولت باشد. اگر این مصوبه دولت اجرا شود مجلس قاطعانه با آن برخورد می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به وزرای علوم و بهداشت توصیه کرد که اجازه ندهند تا موضوع اختصاص سهمیه 20 درصدی به متاهلان چالش جدیدی بین مجلس و دولت ایجاد کند.

البته وزیر علوم نیز به فارس اعلام کرد: پیشنهاد سازمان ملی جوانان آیین‌نامه اجرایی دارد و تمام موارد قانونی و اجرایی در آن دیده می‌شود و بر همین اساس اگر اجرای این بسته پیشنهادی نیازمند مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی باشد در آن آیین‌نامه دیده می‌شود و مراحل قانونی آن برای اجرایی‌شدن طی می‌شود.

دولت باید لایحه بدهد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: اگر دولت مایل است که این مصوبه اجرا شود باید طی لایحه‌ای آن را به مجلس ارائه کند تا به قانون تسهیل ازدواج جوانان- مصوب سال 84 مجلس- اضافه شود؛

هرچند متأسفانه دولت مفاد قانون تسهیل ازدواج جوانان را به‌طور کامل اجرا نکرده‌است.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: در قانون ازدواج که در مجلس هفتم تصویب شد، مکانیسم‌‌هایی برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده و اگر بخواهند امتیاز جدیدی مانند سهمیه در کنکور اختصاص بدهند، باید طی تبصره‌ای به آن قانون اضافه شود، زیرا آیین‌نامه‌ای که اخیرا در دولت تصویب شده برخی از بندهای قانون تسهیل ازدواج جوانان را پوشش می‌دهد.

بررسی کل بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان

وزیر علوم به فارس اعلام کرد که اختصاص سهمیه 20 درصدی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را باید در کل بسته پیشنهادی سازمان ملی جوانان برای ترغیب جوانان به ازدواج دید، نمی‌دانم چرا برخی این طور عمل می‌کنند، بخشی را می‌بینند و با مابقی کاری ندارند؛ این موضوع باید در مجموع دیده شود نه اینکه جزئی را ببینند و بقیه را نبینند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به این اظهارات گفت: ما معتقدیم اختصاص سهمیه کنکور در تحصیلات تکمیلی به متاهلان با قانون مغایرت دارد، با 19 بند دیگر کاری نداریم و نمی‌گوییم کل مصوبه اشکال دارد.

بندهای دیگر باید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.وی بر این باور است که دولت با این کار می‌خواهد پس از 4 سال بخشی از بندهای قانون تسهیل ازدواج جوانان را اجرا کند که ما هم با آن موافق هستیم. هر مکانیسمی که جوانان را به ازدواج تشویق کند پسندیده است ولی اختصاص 20درصد سهمیه در تحصیلات تکمیلی به متاهلان پیامدهای ناگواری دارد که بهتر است از این بند هرگز استفاده نشود.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، ظرفیت کنونی پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حدود 100 هزار نفر است، در حالی که بیش از یک میلیون نفر داوطلب برای ورود به این مقطع هستند.

وی اظهار کرد: 20 درصد از این ظرفیت سهمیه رزمندگان است، اگر 20 درصد هم به متاهلان اختصاص یابد عملا رقابت علمی در این مقطع بسیار سخت می‌شود. بدین ترتیب نخبگان کشور از راهیابی به مقاطع بالاتر تحصیلی در کشور باز می‌مانند.

عباسپور گفت: اختصاص سهمیه به متاهلان موجب می‌شود تا نخبگان برای ادامه تحصیل به کشورهایی بروند که صلاحیتی در این باره ندارند. از طرفی نخبگان در آن کشورها با فرهنگ و اخلاق نامناسب روبه‌رو می‌شوند و به این ترتیب برترین‌های علمی کشور را از دست خواهیم داد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس معتقد است فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای پایه‌های علمی کشور را می‌سازند و استادان و محققان آینده  مراکز آموزشی و علمی کشور هستند.

اختصاص سهمیه به افرادی که بنیه علمی بالایی ندارند و نمی‌توانند از عهده دروس سخت این دوره‌ها برآیند، بی‌انصافی در حق دیگران است.وی تصریح کرد: مشکل ازدواج جوانان تنها با اختصاص سهمیه کنکور تحصیلات تکمیلی حل‌شدنی نیست و همچنان هزینه بالای مسکن و نداشتن شغل مناسب از مهم‌ترین موانع پیش روی جوانان در امر ازدواج است.

گفتنی است مصوبه اختصاص 20 درصد از سهمیه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا به متاهلان 22 ‌ماه با امضای معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط رسماً ابلاغ شده است.

کد خبر 98022

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز