پنجشنبه ۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خودکشی روبرت انکه، دروازه‌بان ملی‌پوش آلمان، در پی ابتلا به افسردگی باعث شد این بیماری بار دیگر نشان دهد تا چه حد توان بالایی برای پایان بخشی به زندگی انسان‌ها دارد

بیماریی که هم‌اینک گریبانگیر ۱۲۰ میلیون انسان شده است.[مفاهیم: استرس چیست؟]

رخ دادن یک حادثه‌، از دست دادن فردی محبوب یا یک شکست عاطفی هر کدام می‌تواند به تنهایی عاملی کافی برای افسرده شدن به شمار بیاید. افسردگی بیماری‌ای است که شاید توجه چندانی را به خود جلب نکند، اما می‌تواند چنان آرام آرام در جسم و روح فرد مبتلا نفوذ کند که در نهایت وی را از پا بیندازد.

به گفته‌ دکتر فرانچسکا رگن، در بسیاری اوقات بیماری افسردگی مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد. این روانشناس آلمانی می‌گوید: «افسردگی بیماری سختی است که اغلب دست‌کم گرفته می‌شود، زیرا این تصور وجود دارد که افسرده شدن تنها یک ناراحتی موقت و ساده است. در حالی‌که این بیماری متأسفانه می‌تواند کشنده باشد.»

علت اصلی شمار زیادی از خودکشی‌ها، بنا بر یافته‌های پزشکی، افسردگی‌های شدیدی هستند که یا نادیده گرفته شده‌اند یا این که نسبت به درمان به موقع آنها بی‌توجهی شده است. در این میان اما نکته‌ مهم این است که فرد مبتلا خود به دنبال یافتن راهی برای برون‌رفت از افسردگی باشد، زیرا به اعتقاد پزشکان، همواره شانس این که او دوباره سلامتی خود را به دست آورد، بسیار بسیار بالاست. هر چند روند درمان از یک فرد به فرد دیگر تفاوت می‌کند، اما با این حال در نهایت می‌توان از دام افسردگی رها شد.

"دومین بیماری مهم"

در مواردی که شخصی دچار افسردگی مزمن است، استفاده از داروهای ضد افسردگی به همراه جلسات مشاوره تجویز می‌شوند و چنانچه میزان افسردگی چندان شدید نباشد، غالبا به بیماران توصیه می‌شود تا همراه با مصرف داروهای ضعیف ضد افسردگی، صبر پیشه کنند، زیرا بر اثر تجربه مشاهده شده است که پس از گذشت چند هفته اثرات افسردگی از بین می‌روند.

بنا بر اعلام دویچه‌وله، در آلمان حدود چهار میلیون نفر از افسردگی رنج می‌برند، اما با این حال شمار مبتلایان به این بیماری نسبت به سال‌های دهه‌ هشتاد میلادی به نصف کاهش یافته است که دلیل اصلی آن را مشارکت خود مبتلایان برای رهایی از افسردگی می‌دانند. درگذشت روبرت انکه، ملی‌پوش تیم فوتبال آلمان، در پی افسردگی و خبرهایی از این دست نیز چندان در تلاش بیشتر بیماران برای بهبود بی‌تأثیر نیستند.

بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، انتظار می‌رود که از سال ۲۰۲۰  افسردگی پس از عارضه‌ قلبی دومین بیماری مهم در سراسر جهان باشد. با این همه، بحث بر سر این که آیا تا آن زمان بیماری افسردگی بیشتر در میان مردم دیده خواهد شد یا تنها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد‌، همچنان در جریان است.

به گفته‌ برنهارد پالموفسکی، افزایش روزمره میزان استرس در زندگی انسان‌ها خود عامل مهمی برای مبتلا شدن به بیماری افسردگی به شمار می‌آید؛ نکته‌ای که چندان به نظر نمی‌رسد تا سال ۲۰۲۰ تغییری در آن حاصل شود.

کد خبر 97980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز