گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: بحران در صنعت فرش ایران تنها مختص فرش‌های دستی نیست و فرش‌های ماشینی هم مدتی است که با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تولیدکننده‌ها معتقدند دولت هیچ حمایتی از فعالان این بخش نمی‌کند، از طرفی محدودیت‌های بانکی به‌دلیل تحریم ایران باعث شده است تا صادرکنندگان برای عرضه محصولات خود مشکلات بسیاری داشته باشند.

مستهلک بودن دستگاه‌های نساجی و عدم ارائه تسهیلات برای نوسازی واحدها باعث شده است تا نوآوری تولیدکنندگان و کیفیت تولیدات ایران در مقابل رقبای خود هر روز کاهش یابد و بازارهای صادراتی ایران به راحتی از دست صادرکنندگان خارج شود.

عدم حمایت دولت از صنعت نساجی هم یکی از مشکلات بی‌شماری است که نساجان مطرح می‌کنند، این مسئله زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که رقبای ترک ایران به واسطه حمایت‌های دولتی، بازارهای ایران را یکی بعد از دیگری فتح می‌کنند و تجار ایرانی هم چاره‌ای جز خروج تدریجی از بازار رقابتی ندارند. 

بازرگانان ترکیه‌ای درحالی جوایز صادراتی خود را به‌روز دریافت می‌کنند که طرف مقابل ایرانی جوایز صادراتی خود را با تاخیر می‌گیرد.مصطفی الوانکاریان، مدیرعامل شرکت گلبافت طلایی کاشان، معتقد است: صنعت نساجی در بخش فرش ماشینی مدت‌هاست که با بحران مواجه شده است، وی نوسانات شدید قیمت مواد اولیه و تدوین قوانینی که کارشناسی شده نیست را از جمله دلایل بروز بحران در این صنعت ذکر می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ حمایت داخلی از تولیدکننده‌های فرش ماشینی انجام نمی‌شود به همشهری می‌گوید: ترکیه هم‌اکنون به یکی از رقبای ایران در صنعت فرش ماشینی تبدیل شده است و  تولیدکنندگان این کشور به واسطه حمایت‌های فراوان دولتشان توانسته‌اند فرش‌های خود را با قیمت تمام شده پایین‌تر و تنوع بیشتری نسبت به ایران عرضه کنند.

الوانکاریان که جوایز صادراتی پرداختی از سوی دولت را رقم قابل توجهی نمی‌داند، می‌گوید: جایزه صادراتی ما طی سال‌های 81، 82 و 83، 10 درصد بود، سپس 3 درصد تعیین شد که با اعتراض‌های فراوان به 5 درصد رسید.

وی ادامه می‌دهد: نکته جالب اینجاست که برای دریافت این 5 درصد هم نهادهای مربوطه مانند گمرک، سازمان امور اقتصادی و دارایی و سازمان توسعه تجارت بهانه گیری‌های فراوانی می‌کنند و فرمول‌های مربوط به پرداخت جایزه صادراتی را به قدری کم و زیاد می‌کنند که در آخر از چیزی که باید بدهند، کمتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت گلبافت طلایی کاشان می‌گوید: این در حالی است که جایزه صادراتی نساجان ترکیه 20 درصد است که آن هم به‌صورت نقدی و به‌روز از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی که جایزه صادراتی سال 87 را دریافت کرده است، نسبت به پرداخت جوایز به‌صورت سهام انتقاد می‌کند و می‌گوید: دولت قسمتی از جایزه صادراتی ما را به‌صورت دو سهام 60 و 55 میلیون تومانی پرداخت کرد؛

این در حالی است که قیمت سهام افت داشته است.الوانکاریان با اشاره به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید: براساس قانون، صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف هستند، این در حالی است که ما ناچاریم مواد اولیه خود را وارد کنیم.

بر این اساس صادرکنندگان مالیات آنچه را که وارد کرده بودند را پرداخت کردند و قرار شد با ارائه مدارک مربوط به صادرات، مالیات پرداخت شده را پس بگیرند، اما با گذشت یک‌سال ما هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک ریال از پولی را که  پرداخت کرده بودیم، پس بگیریم.

وی ، با بیان اینکه صادرات این شرکت طی سال‌جاری 60 درصد کاهش داشته است، علت این امر را افزایش 10 درصدی مواد اولیه و تحریم نظام بانکی ایران می‌داند و ادامه می‌دهد: هم‌اکنون هیچ بانکی در دنیا حاضر نیست برای صادرکنندگان ایرانی اسناد اعتباری باز کند و این مسئله باعث بروز مشکلات فراوانی برای صادرکنندگان شده است.

وی با بیان اینکه دیگر نمی‌توانیم فرش‌های خود را به کشورهای اروپایی صادرکنیم ادامه می‌دهد: بازارهای صادراتی ما به کشورهای همسایه مانند عراق، پاکستان و در نهایت آذربایجان محدود شده است.

الوانکاریان با بیان اینکه در حال حاضر مواد اولیه تولید فرش ماشینی مانند نخ، کنف و نخ پود از کشورهایی مانند بنگلادش وارد می‌شود، می‌گوید: نمی‌دانم چه حمایتی از بخش تولید می‌شود که ما باید اکثر مواد اولیه خود را از کشورهای دیگر وارد کنیم که در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده شود.

وی با بیان اینکه بیش از 70 خانوار کاشانی در شرکت تحت مدیریت او  فعالیت می‌کنند، می‌گوید: اگر صادرات ما از رونق کافی برخوردار باشد،  می‌توانیم این تعداد را به 500 خانوار افزایش دهیم.

الوانکاریان خاطرنشان می‌کند: زمانی که دولت تسهیلاتی بابت نوسازی صنایع در اختیار واحدها قرار نمی‌دهد مشخص است که تولیدات فرش ماشینی ما در مقایسه با سایر رقبایمان از کیفیت و تنوع کمتری برخوردار است.

کد خبر 97922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز