همشهری آنلاین- لیلا شریف: هر چند همیشه صحبت از تلاش موسسات کنکور برای جا زدن رتبههای برتر تحت عنوان دانش آموزان این موسسات مطرح بود اما این بار آترینا فرهمند، رتبه اول کنکور علوم تجربی به شکل رسمی بر این فرضیه صحه گذاشت و از پیشنهاد ۳۰۰ میلیونی یک موسسه برای استفاده از نام و تصویر این نابغه کنکور تجربی خبر داد.
او در توضیح این پیشنهاد تبلیغاتی گفته است:« در این یکی دوماه اخیر که موسسات آموزشی حدس میزدند من و بعضی از دوستانم رتبه برتر شویم، سراغ مان می آمدند و به بهانههای مشاوره، بورسیه و... ما را به سمت خودشان می کشاندند. همین روزهای اخیر هم یک موسسه آموزشی پیشنهاد هدیه ۳۰۰ میلیونی داد تا در برنامهای بگویم از استادان و کلاس های آن استفاده می کردم.من هم ابتدا وسوسه شدم اما بعدا تماس گرفتم و گفتم راضی نیستیم چنین کاری کنم.»
این روایت رتبه یک کنکور تجربی را میتوان نوک کوه یخی دانست که وسعت واقعی آن به دلیل تجارت مخفی این حوزه، هنوز قابل رویت نیست.
واقعیت این است که رتبههای برتر کنکور به ابزاری برای تبلیغات و نمایش قدرت موسسات کنکور تبدیل شدهاند. این موسسات تلاش میکنند تا با هر ترفندی، تصویر و نام این دسته از کنکوریها را با موسسه خود گره بزنند چرا که این ستارهسازی میتواند اعتماد سایر دانش آموزان را جذب کند و درآمدهای میلیاردی برای موسسات کنکور رقم بزند.
ماجرای پیشنهاد مالی برای استفاده ابزاری از رتبههای برتر کنکور نشان میدهد که زیر پوست نظام آموزشی کشور، یک تجارت کثیف شکل گرفته است. از یک سو شاهد هستیم که خانوادهها در مسیر سنگلاخی کنکور؛ برای اینکه خود را مدیون فرزندشان ندانند، جذب تبلیغات تجاری موسسات کنکور میشوند و از سوی دیگر نیز رتبههای برتر کنکور به جای اینکه با موفقیت علمیشان شناخته شوند، ناخواسته و گاهی هم خودخواسته، به یک برند تجاری برای کسب درآمد موسسات کنکور تبدیل میشوند.
نظر شما